LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 december 2009

Välkommen vinter

Idag när jag vaknade o tittade ut möttes jag av det här,

blå himmel o frostbitna grenar.
Det var alldeles vitt o julstämningen ifann sig som
ett brev på posten.


Blir lite orolig dock, när jag ser mina stackars växter utsättas för naturens
hänsynslösa krafter. Fastän jag vet att de klarar sig
lider jag när jag ser på dem. I januari brukar de få ett täcke
av säckväv o granris, då känner jag mig lite lugnare :)


Det här är mitt favvoträd, Prunus serrula, glanskörsbär.
Vårblomningen är ganska anspråkslös med vita blommor, men barken lyser kopparfärgad
året runt. Den står i bakanten av vår damm.


Igår kom dörrkransen upp.
Som vanligt var jag ambivalent o kunde inte bestämma mig
vad kransen skulle bestå av, granris? buxbom? tuja? mossa?
äsch varför inte blanda så behöver
jag inte välja, tänkte jag o nu sitter den där.
Gott o blandat är kanske ett passande namn?
Idag blir det julklappsinköp,men nä, Rebecca, Lovisa och Calle
tänker inte berätta här vad det blir,
Tji fick ni!


7 kommentarer:

Sussi sa...

... och solen skiner idag, vackert!

japp sa...

heeij.. tack de samma.. roligt med nya bekantskaper.
Så fin blogg du har, å trädgård gillar jag me, fast den är ständigt under ändring, nu har vi nästan ingenting på den, då vi försökt rensa bort och flytta om.. men det blir väl.

Japp, toan är klar, nu ska det bara piffas lite, men guuben ville väl fixa lite själv tror jag, då det är den toan han kommer att bruka mest. Han vill nog ha den som en "favorit-hörna", å de får han gärna ha.. jag använder den bara vid riktig kris.
Det ska väl dit lite tavlor, kanske, eller nån hylla åså. Men det blir nog bra.

Datorer ja, de lever ju sitt eget liv, så det är inte alltid så lätt å råda över dom, men nog blir du riktigt kunnig på dom me en dag..

Jag lägger till dej hos mej, hoppas de gått bra.. ha en finfin dag..kram på dej. Helén.

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Hej, vad mysigt och vinterligt det ser ut i din fina trädgård.
Här har vi också fått minusgrader och lite rimfrost ;O)
Ha en fin kväll, Petra B.

hemma hos lilla mej sa...

Vad kul att du kikade in hos mej.Blev ju nyfiken och kikar in hos dej.vad fin krans.Ha det så kul när ni ska handla julklappar,Ha en skön kväll kramizar Rita.

Viola sa...

Tack för din rara hälsning och vad härligt att hälsa på dig, en vacker blogg du har, tittar gärna in igen så jag hoppas vi håller kontakten, kramen

Lotta 8`) sa...

Ja, nu fryser de därute, våra favoriter och skyddslingar :) Men det hör ju naturen till att de skall frysa, och vissa frön som ramlat på marken, behöver en frysperiod för att gro (självsådd).

Fin krans du gjort! Blev bra med blandningen av naturmateriel, det gillar jag :) Ha det gott :)

Unknown sa...

Ha ha haaaa!!! Vilket otroligt bra argument FÖR plastmatta!! Toppen verkligen. Men du - med vår kvinnliga list så löser det sig ju. Visst blir det målat trägolv - no worries.

Det var så jag lyckades få till det att vi skulle byta sovrum till det större rummet som nu målas. Envis som få vägrade maken flytta .. varför??? bekvämlighet troligen. Men han fick ett ultimatum .. fäll ner den 100åriga eken därute då så får du som du vill tjurskalle sa jag .. men BARA om vi byter rum! Tog några dar, så kom det ' vore ju bra att ha tv-rum med projektor i gamla sovrummet' ... ja, så kan det gå till. Eken står förövrigt kvar - där den kommer att förbli!!!!

Ha en härlig helg,
kramar Malin :)