LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

9 december 2009

Roma

Här är lite bilder från Rom.
(I brist på annat att skriva om, jag o min dotter var där i november)
Mycket statyer blev det.

Pietá
Michelangelo fullbordade den här marmorstkultpturen år 1499, då var han
bara 25 år. Den står inne i Peterskyrkan i Vatikanstaten.
Riktigt mäktig var den. Synd att det vara så mycket folk att man
fick armbåga sig fram o hålla kameran i luften för att få en bild.





Jag trodde inte att munkarna hade så´n här frisyr längre. Jag hade fel.


Takmålning i vatikanmuseét. Men det är
inte från Sixtinska kapellet, därinne fick man inte ta kort.
Det gick fullt av vakter som så fort de såg en kamera skrek i högan sky
-No foto madame, no foto. (Bla till mig som inte hade fattat att man inte fick fota.)

Lite italensk glass. Mums!



Här är Peterskyrkan i bakgrunden.
Vi satt o fikade uppe på Castel San´t Angelo, därifrån hade man en fantastisk utsikt
De som läst Änglar o Demoner vet att det var här de fyra påvekandidaterna satt fängslade.



Vi hittade paradiset,  en Hello Kitty affär!
Därinne fanns allt, med den lilla katten på.
Ja, de va de hela för idag.

5 kommentarer:

Camilla sa...

Hej Camilla!!!

Å, jag drömmer om att få komma till Rom. Va mysigt att åka med dottern - det skulle vi också vilja göra :) Flög ni ner?

Ha det gott - kram!

Helen sa...

Hej!
Tack för ditt gulliga svar jag blev jätte glad. Jag har lagt in din blogg på min blogglista så kommer att titta in då och då. Lycka till på min tävling.
Kram/Helen

SussiLibySweden sa...

Hejsan!

Tack för din titt hos oss:)

Så härligt det ser ut i Rom...dit måste man åka.

vilka fina bilder du visar.

Kraamar från AnneLi...SussiLi...

Anonym sa...

Massor med härliga bilder du bjuder på. Kan tänka mig att det var som ett paradis i Hello Kitty affären.
Ha, en fin dag.
Kram

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Borta bra hemma bäst kommentaren snart?
Kram, Petra B.