LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 mars 2010

Stil, vad är det för något??

Jag hörde Peter Siepen uttala sig om sin stil i sitt hem för ett tag sedan.
Han berättade att om någon kom hem till honom så skulle de förmodligen tro att det bodde en gammal
pensionär där.
Det slog mig då att folk nog skulle få samma känsla hemma hos mig.
Inget ont om det, jag trivs jättemycket hemma hos mormor och hennes ombonade hem.
Men, och jag understryker igen, MEN, hur kul är det?
Att bli förknippad med knypplade spetsar och dammiga sammetsoffor, kristallkronor och små krukväxter i prydliga rader??

Jo, då, det går an, som Carl Jonas Love Almkqvist sa.
Kan nog inte påstå att jag någonsin levt efter devisen "less is more", eller den andra ännu
tråkigare " en in, två ut" vad är det för trams?
Här är det "två in, kanske en ut".
Nu är ju jag inte den som är den heller, utan, gillar mångfald. Den är viktig, inte bara i naturen,
utan i hela samhället.
Så om jag ser andra stilar än min tantstil, så är jag den första att njuta av dem.
Tänker inte predika mer om detta. (Tänk att Vår skapare, slinker in överallt vare sig man vill eller inte.)
Min rutiga byrå från Danmark.
Kunde bara inte motstå den när jag fick syn på den. Om den passade in hemma?
Inte just då, så det krävdes lite ommålning och nya soffor!! Men nu så,
binder den ihop rummet, eller åtminstone hörnet där den står.
Kan väl säga att min röda tråd hemma är väl att jag inte har någon röd tråd.
Lite rörigt, lite för mycket, lite för gammalt, lite för omodernt.
Ja, då vet ni hur jag har det.


33 kommentarer:

Den där Marie sa...

:) Du är ju för härlig! Jag blir alltid så glad när jag läser dina inlägg! Jag gillar din stil och tycker absolut inte att du ska ändra på den!!! Håller med dig, "less is more", vad är det för trams??? ;) Kram på dig ♥

Mia sa...

Jag tycker att det är trevligt att få titta in i ditt hem jag kan se dig strosa runt och beundra dina fina saker. Jag gillar själv att komma hem till någon som har mycket att titta på det är intressant att veta var det kommer ifrån.
Det värsta som finns är när man kommer hem till någon och det är så kalt så man undrar om det bor någon där. Inget onödigt eller fint ligger framme och det ekar när man pratar, allt för många har sådana hem.

Njut av dit fina hem.
Kram Mia

gittan sa...

Stil.. vad är det för något??? Mitt hem är mitt hem och sakerna som finns där tycker jag om. Att försöak arrangera dem så att det ser vettigt ut är däremot ibland ett konststycke. Eller om man så vill ett rent hel-te! Jag har nog ingen stil! Här varierar nog stilen beroende på vilket rum man befinner sig i. Men huvudsaken är ju att man trivs =) Och det verkar du också göra i ditt hem. Ha en bra dga / kram gittan
(som just nu försöker få in lite gammalt i matrummet, inte helt enkelt...)

Helen sa...

Hej!
Jag tycker din stil är väldigt fin och egentligen är väl stil det var och en tycker om, eller? Det jag trivs med är min stil tycker jag.
Kram/Helen

MårsArt sa...

DEN byrån gillar jag!
Stil...???
Det får gärna balansera på gränsen till too much...men inte över.
Fast jag gillar enkelt och "rent" också.
Kram,
Agneta

The Secret Garden sa...

:) jag tror att du och jag har ganska lika "stil"
Jag kör i en salig blandning. Det som jag själv tycker är vackert. Och så ska det väl vara för det är ju sitt eget hem man möblerar och inte någon annas.

Och detta att få höra att det ser ut som en gammal pensionär eller mormor, so wath? :)
Jag är nog flera hundra år i så fall när det gäller favoritstilar. Men jag lever ju ännu så kanske är jag vampyr! fniss*

Ha det gott!

Penseldraget sa...

hej
alltid lika intressant att läsa dina inlägg och få se ditt vackra hem...den rutiga byrån är ju bara ett smycke i sig =)
kram pia

Elle sa...

Jag tycker inte att du har en mormorsstil...du har bara stil!
Jättttttttefiiiint har du det helt enkelt! Jag blir nästan avis. Jag har visserligen ett fint hus, men inredningen är inte ens halvt påbörjad i mina ögon. Letar kanske fortfarande efter min egen stil? (och en tjock plånbok liggandes på gatan...)

Jag skulle nog hellre bo i ett "mormorsinrett" hus än ett supermodernt. De gamla grejorna har historia och själ. Tänk bara på tavlan av Charlotte, vad intressant den är när man känner till bakgrunden lite.
Fortsätt du i den stilen!
Kram Elle

mitt gröna hjärta sa...

Å vilken läcker byrå! Tycker om personliga hem, det är kul om det säger något om människan som bor där och inte är ett stelt modernt hem med saker som alla har. Heja mormorshem! Kul att du gillar mina kransar, tack snälla för dina uppmuntrande inlägg. Ska bli flitigare besökare här.
Ha det gott, kram Jenny

Anonym sa...

Hej!

Din stil ser hemtrevlig ut, vilket är bra. Håller med om "en in en ut"
varför köper man någonting nytt då överhuvudtaget, såvida tingen inte är trasiga?

Med vänliga hälsningae Eva S.

Vita rosor och förgätmigej sa...

Låter alldeles, alldeles underbart! Jag tror att jag skulle trivas som fisken i vattnet hos dig...
Kram/ Anna

pysseltanten sa...

Hihi...tror min stil e lite som din...=))
Kraamizar Git

Preffen sa...

Jag älskar din stil, mysigt, ombonat o eget. Stil e sin egen stil! Kalt o stilrent kan väl vem som helst få till, mysigt o ombonat krävs det kärlek för :o)
Kram

gissan sa...

Så länge man trivs med det man har så är det ju ingen fara.
Jag tycker ditt hem verkar vara kärleksfullt och ombonat.
Härligt!
Kram Gissan

Monica sa...

Hej !!!
Jag tycker din stil är super !!
Byrån "is to die for ", helt underbar, i min smak,helt enkelt.
Jag läste nyligen om en jättekänd kvinnlig inredare som sa " - Less is more...?...how can less be more ?! , less is obviously LESS !"
Håller helt med och låt dig inte luras av att jag håller på att rensar, jag har en stor spegel, en tavla och en stor oljemålning, som är betalda och klara och bara väntar på att få komma in !!
Och då har jag inte ens nämnt att teven och tevemöbeln i vardagsrummet och ett par småbord i köket ska bytas ut och att ett par mattor ska in i vardagsrummet, ett par stora korgar på balkongen......osv....osv....Maximalists have more fun !!
Ha en trevlig kväll !!
Kram,Monica

Karin Lindström sa...

Det är skönt att veta att det finns fler därute som inte håller sig till "reglerna". Jag är innerligt trött på allt opersonligt, nej fram för mormors hemmen *ler*.
Min väninna var så sugen på en liknande byrå som din, men det blev ingen. Den är verkligen läcker!

Visst var det iskallt idag! Jag var ute vid tio tiden och det var jätteskönt. När jag skulle ta en promenad vid ett så blåste det iskallt, verkligen stor skillnad. Det blev väldigt raska steg kan jag lova;)

Ha en fortsatt bra vecka!
Kram/Karin

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Det där med stilar, det viktiga är väl att jag trivs och för avskalat är inte alls kul. Inte heller allt för vitt....kan jag tycka!
Smaken är som baken - delad!
Ha det så gott och hälsningar
Carin

Elle sa...

Du har rätt...utsikten ger tillfälle att använda kikaren ofta! *blink*

Jag hade nog lite bråttom med blommorna, men vem hade inte haft det med det vädret...? De har lovat vitt regn de närmaste dagarna :( Kan bara hoppas att det inte blir liggandes igen. Idag skiner soooolen!!!
Ha en skön dag!
Kram Elle

Bitte sa...

Vilket härligt inlägg! :-)

Jag tycker du verkar ha en underbar stil hemma hos dig, allt du visar är "vill ha!". Här vet jag inte vad vi har för slags stil, om man nu kan kalla det för stil... det är nog ungefär Carl Larsson fick besök av Gustav III, sen åkte de till Kina och gjorde några avstickare på vägen... lite konstig stil skulle jag vilja säga ;-).

Ha en fin torsdag!

Kramar
Beatrice

Nina`s Lantliga med Pamp sa...

Hej Camilla,
Tusen tack för att du tog dig en titt in till mig. Det e så kul när ni börjar hitta in. Jag startade bloggen den 25e Dec så jag har inte hållt på så länge. Du har en helt underbar blogg. Jätte vackra saker!!! Byrån e hur snygg som helst.
Kram, Nina

Norregård sa...

Jag tycker du har en underbart personlig stil!! Måste bara säga att jag skulle oxå kunna byta soffor och ändra om hur mycket som helst för den där byrån!!!!!!!!!!!!! Så snygg!!
Jag vill se en bild på hela;o)

Kram Kram Malin

Helen sa...

Hej!
Titta in hos mig, jag har något till dig.
Kram/Helen

Huset vid ån sa...

Inte har du något "pensionärshem" med virkade dukar. Men sen finns det ju många fina äldre hem också.... Du har verkligen ett smakfullt hem med mycket klassiska o fina saker att vila ögonen på....Jag älskar dina bilder du visar idag, byrån från danmark är ursnygg! Knappast PRO.varning där inte.....Fniss! Var stolt över ditt vackra hem! Ha en fortsatt bra kväll! Kramis Therese

Moonrose/ Vonneli sa...

Det ser ut som om du har en alldeles underbar stil, ombonat och personligt. Ser så hemtrevligt ut. Skulle absolut trivas där hos dig.
Har ingen stil alls....ännu är allt i en salig blandning...
Byrån är superläcker..gillar den...

Ha det gott!
kram Yvonne

Sari sa...

Hejsan!
Tänk vad spännande det skulle vara att kunna kika in hos varandra och se hur andra har det i sina hem! Här i bloggvärlden får man ju en glimt av varandras hem!
Ja... stil, vad är det egentligen? Jag vet inte riktigt vad vi har för stil här hos oss... Lite av varje kanske.
Vad spännande det låter att vara vilse i Rom!! Dit skulle jag gärna vilja åka någongång!
Ha det så bra!
Sari

LjuvligtLantligt sa...

Näshår..hhahhahhaaa..uunderbart kul! Jag har oxå det..har en nästrimmer men den är läskig.. Gud vad kul detta var, måste göra ett inlägg ang detta ämne! :)))

Kram Git.

Mamma C sa...

Tycker du verkar ha en skön stil. Huvudsaken man trivs med det själv. Vad andra tycker är inget att hänga upp sig på.
Kram Mamma C

Vita rosor och förgätmigej sa...

Har en utmärkelse till dig på min blogg. Tycker du förgyller min dag!
Kram/ Anna

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hallojsan.
jag tycker det vikrtigaste är man sätter sin egen prägel på sitt hem.Och det gör ju du.
Vilken makalöst vacker byrå.
En riktig klenod.
Må så gott
Kram Anette

Unknown sa...

åh så härlig blogg du har!

Spirande grönt - sa...

Tantigt är ju trendigt, inget att oroa sig för alltså:) Småkakor och knypplad spets åt folket!

Ha en bra fredag

Rebecca

Njut i din trädgård sa...

Det låter mycket hemtrevligt och trivsamt! Personligt är bäst!!!

Trevlig helg!
cz

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej
Men din rutiga byrå är ju rätt så läcker som den är tycker jag, och vilken härlig underhållande text jag nyss läst.
Du har humor.
Sen tycker jag absolut inte att man ska bry sig om smakpolisen utan leva som man vill.
Du har ett jättesnyggt hem.
Kram Zara