LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

8 mars 2010

Drömtolkning

Fick hem lite inspirerande böcker häromdagen.
Har ju så himla dålig fantasi, så ska det hända något här hemma måste jag sno andras ideér.
Aha, kan man lägga snygga stenar i sitt betonglöv som ju egentligen är ett fågelbad?
Det hade jag nog inte kommit på själv. Sedan är det inte säkert att det blir just stenar som hamnar
där i, det kan vara en samling kottar kanske, eller man kan plantera lite taklök i.
Man behöver något som sätter fart på maskineriet helt enkelt.
Gamla böcker är oerhört vackra.
Gillar när saker har en historia att berätta eller när de sätter igång min fantasi.
Vem kan ha haft den här? Vad har den använts till?
Måste nog säga att mitt historieintresse många gånger är mycket starkare än
intresset för inredning, så är det bara.
Då händer det lätt att saker får flytta hem, inte för att de är vackra, utan för att de
är intressanta ur en historisk synvinkel. Vill inte alltid förändra allt med färg heller, utan vill ofta
bevara det ursprungliga, just för att bättre känna historien tala till mig.

Gillar den här bilden. Svart, betong och gröna växter blir en
så spännande kombination.
Hm, har ju ett gammalt svart bord i källaren, lite betongfigurer och gröna växter finns också.
Ja, den sätter igång något hos mig, den där bilden, helt klart.
Mer underbara saker i vackra färger.
Kanske skulle gå ut och bryta av några kvistar av ormhasseln?
Mormor har en uppstoppad and, kanske jag kan få den?
Sedan då? Näe, här krävs en inköpsrunda för att få till något liknande så
det här skippar vi så länge.

Skulle ge vad som helst för dessa byster, vart får man tag på sådana?
Här blir det definitvt för dyrt, drömmen förvandlades med ens till en utopi.
Värdefulla även de på sitt sätt.
Ska nog ta en runda här hemma medan ångan är uppe,
alltid hittar man väl något att flytta på;)
Ha en riktigt härlig dag.


Här är förresten boken som bilderna kommer från.
Den är beställd från Amazon.com.

47 kommentarer:

Elle sa...

Kul att se att vi var inne hos varandra samtidigt!
Kallar man det "två dumma - en tanke"?
(tyskt uttryck...)
*blink*
Min son hann till badrummet iallafall, fast handfatet var igenproppat med...tja, du vet, det som var på tallriken i inlägget...*skratt*

Drick mycket te, det gör jag för att inte bli smittad!!
Kram!

Elle sa...

Ja kuuuuul! Ser att mitt första inlägg idag inte sparats!*suck*
Vad skrev jag?
Jo att jag drömmer vid tidningar jag med, men inte kommer längre för att jag inte vet var jag lagt min energi! Vårtrött..?
Och att man genast blir lite piggare av att läsa dina trevliga inlägg, men att jag inte får min ädlaste del i rörelse för det...
(det var egentligen första inlägget...)

Den där Marie sa...

Vad fina bilder! Vad är det för böcker? Jag gillar också byster, och att saker har en historia bakom sig :) Ha en bra dag! Kram ♥

Spirande grönt - sa...

"Idéstartare" är bra! Massa vackra böcker och tidningar är nödvändigt att ha.

Där fick jag ju till ett litet rim, såhär på måndagförmiddagen:)

Ha en fin dag!

Rebecca

Gunilla sa...

Visst behöver man lite inspiration. Det kan ju finnas saker som man redan har och då är det bara iden som fattas. Jag brukar leta när ja går på loppisar och på secondhand efter saker som jag sett i tidningar för att kunna göra något som jag tycker om. Identiskt likt blir det ju inte men i närheten iallafall.

Ha en riktigt fin dag
Kramen/Gunilla

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Tack för tips och den boken var härlig!
Måste kolla vad den heter, syns det eller skriv!!
Ja, i rabarberbladet, jag sätter nog taklök i mitt eller stenar, perfekt, det är så grunt så vattnet vill inte vara kvar....
Ja, visst är det kul att fantisera och fundera över tider som varit!
Ha det så bra i vårsolen!
Carin

pysseltanten sa...

Finfina bilder...
Meen du...jag måste säga att jag tycker att din KORGSTOL i förra inlägget e SUUUUPERNAJS..=))
det skulle jag egentligen skrivit DÅ...men snurrig som man e....så blir de som de blir...=)))
Ha en härlig inspirationsdag...
Kraamizar Git

die Waldfee Moni sa...

A very nice Blog.And the Pictures are so lovely.
Have a nice day.
best wishes,die Waldfee

Penseldraget sa...

hej camilla
härligt och frossa i så fina böcker, och visst behövs de inspiration för att själv få fart på kreativiteten =) tack för din komentar ja visst är jag smart =)
ha en jätte skön dag
kram pia

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Tack snälla för det! Kul!
Nu ska jag ut och åka bil med två karlar på Q-dagen, härligt!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilken härlig bok, unerbara bilder. Bra tips om fågelbadet, jag har ett i betong som läcker. Nu fick jag bra idéer av dig, men först ska det ju bli vår. Du hade ju redan en del saker som fanns på bilderna, ska bli kul och se om du kombinerar ihop något. Här är det sjukstuga idag, både jag och maken är hemma, halsont och feber.
Ha en fin dag
Kramar
AnnaMaria

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Inspirerande! Så mycket vackert.

Maliva`s verden sa...

Helt enig....jeg finner masse inspirasjon i slike bøker. Ekstra glad er jeg i de franske bøkene. Fin kveld til deg fra en smule frankofil Maliva

LjuvligtLantligt sa...

Ha, jag e precis likadan.. Måste oxå sno andras idee´r, sen tror alla att jag har så otroligt bra fantasi när det egentligen bara är plagiat :)
Såg att du gillar sagan om ringen, ja då är vi bägge likadana nördar alltså ;)
Kram Git

Njut i din trädgård sa...

Oj så mycket inspirerande bilder!

Vita rosor och förgätmigej sa...

Vilken underbar bok du har fått tag på! Tycker att det är svårt att hitta just inredningsböcker men om du tipsar mig så behöver jag ju inte leta *blink*. Jag tror att de flesta snor någon idé här och där och gör den till sin egen. Jag har läst någon stans att det är inte förrän man kopierar rakt av det inte längre handlar om konst... utan en kopia *hihi* Så nu behöver du inte fundera på det längre!
Kram/ Anna

Sköna o Gröna Ting sa...

God kväll Camilla!

Ajaj.., magsjuka låter inget vidare trevligt:(
Trist när magen spökar, man blir hlet jäkla slut i hela kroppen.
Vi har klarat oss från alla sjukdommar i några år nu men du kan tro jag går och väntar på "bomben"!!!
Men tjejerna är mycket sällan sjuka så vi kan ju vara glada för att dom inte bär hem en massa basillusker.

Just nu sitter jag och försöker få ordning på en massa pappershögar men så smiter jag in här lite då och då:)))
Tack för din goá hälsning Camilla....
Kramar till dig och ha en skön vecka!
Marianne

annika sa...

Magsjukan tar mycket energi kan jag säga. Känner mig fortfarande trött fastän det gått över en vecka sen den hemska hemresan.
Jag har ofta för lite fantasi. Men i jobbet där kan jag ha idéer som jag delar med mig av.
Fina böcker och jag håller med om att historia är intressant.
Kram annika

Mia sa...

Det är alltid så trevligt att titta in här man blir så glad både om de du skriver och sättet du skriver det på.
Fina böcker med inspiration kan man inte få för många av eller det beror på hur man ser det. Ibland får man för mycket ideer men då är det bara att lägga undan boken några veckor och när man känner sig tom på ideer igen tar man fram den.
Jag önskar dig en trevlig kväll
Kram Mia

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Den ser mycket användbar ut! Coola bilder!

agge sa...

Alltid lika roligt att titta in på din blogg. jag blir lika glad när jag läser...Du skriver så bra, så kul, som om pratar.. Jätteroligt! Kram, Agneta

Dicksonska våningen sa...

En del idéer är så enkla att man blir lite arg att man inte kommit på dom själv :)
Men inspiration behöver man. Samma här. Det mesta är stulna idéer i mitt hus.
Fina bilder du visar!
Ha det så bra!
Kram Annika

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det är så härligt att hämta inspiration från böcker, bloggar osv. Ofta får man idéer men sen blir det inte lika eftersom man har andra saker, annan omgivning och på det viset blir det personligt.
Mycket vacker bok, förstår att det är en sann inspirationskälla.
Kram,
Regina

lottens vita och gröna sa...

guuu den boken ser helt ljuvligt härlig ut!!!
må väl, varmkram lotten

Cc sa...

Tackar ödmjukast för beröm och hälsning. Jag har varit dålig på att komentera men jag har läst. Kram

Tigris Predikantan sa...

Grattis till en fin blogg!
:)

fröken knopp sa...

Vilka underbara inspirationsbilder!!
Ska minsan kika igenom dem en gång till innan jag slår ihop min dator..:)

Varma Kramar Elin

Marie Söderberg sa...

hahaha härligt att låna andras ideer vid torka..jo jag håller med dej att det historiksa värdet är värt mkt..jag älskar "minnen" i föremål..kram

Unknown sa...

ÅÅÅhhh men så underbar bok!!! Den måste jag verkligen försöka leta rätt på!! KRAM

Tigris Predikantan sa...

Är strutsfjäderlampan din? Väldigt originell!
:)

Huset vid ån sa...

Underbara inspirationsbilder! Det behöver man när det är lite tomt uppe i hjärnkontoret....(Man kan inte ligga på topp jämnt! Fniss!)Ha en bra tisdag! Kram Therese

Helen sa...

Hej!
Vilka underbara böcker. Jag älskar att sitta och titta i inredningböcker och bli inspirerad. Man funderar på hur man själv skulle få till det lika bra och får en massa uppslag.
Kram/Helen

Madame Vit sa...

Hej!!!¨
Vad roligt att du hamnade hos mig =)
Måste verkligen läsa och beundra dina fina bilder!!! Blev på enormt trädgårdshumör kan jag lova (problemet är bara att vi inte har någon trädgård, ännu hmmm)
Jo vi flyttade från Eskilstuna för 2 år sedan för min sambos studier. Nu i juni är han klar så då flyttar vi hem till E-tuna igen eller egentligen blir det Kungsör.
Nä nu ska jag läsa vidare hos dig!!!
Kram Fia

The Secret Garden sa...

Jag brottas ständigt med dessa utopier. :)
Att måsta kompromissa för att saker och ting inte går att få tag på och/eller är för dyra.
Luftslott som löses upp i dimma..som drömmen om mitt växthus..suck*
Jag ser hur det kan bli men så måste jag blunda.

Ha det gott!

Lilla Rummet sa...

Det finns många inspirerande böcker man kan få ideér ifrån.
Jättefina bilder du visar.
Ha en fortsatt härlig kväll.
Kram Britt

Norregård sa...

Vilken underbar bok, vill haaaaaaaaaa;o)
Tack för att du delar med Dig av inspirationen!!

Kram Kram Malin

AG sa...

Mange flotte inspirasjonbilder i denne boken:) Jeg også er veldig glad i gamle bøker! Bøker generelt kan jeg aldri få nok av.
Ha en fin kveld!
Klem AG

Annika Christensen sa...

Vilken underbar bok du fått tag på.
Ibland behöver man lite inspiration.
Just nu behöver jag tvärtom - lugn och vila.
Vilket stå hej..
Tack för hälsningen
Annika

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hallojsan.
Oj,vilken vacker bok.
Det är ju det bästa med böcker,att det sätter igång fantasin...Där fanns ju mycket fina uppslag.Den svarta kommoden lät fin...
Må så gott
Kram Anette

Anjas Hill sa...

Om du anser dig ha dålig fantasi - hur skall vi andra då förhålla oss till vår trodda fantasifullhet;))? Jag brukar skryta under stundom att jag är kreativ (föruttsätter ju att man har fantasi),
men i jämförelse....:(!
Hälsn. :) Anja

Monica sa...

Hej !!
Alla behöver vi inspiration !!
Hääääärliga bilder !!
men jag blir lika inspirerad av bilder från ditt fantastiska hem !!
ha en härlig kväll, kram,Monica

Hemlängtan interiör & design sa...

Vilka fina bilder!
Denna bok måste jag bara ha!
Dålig fantasi... det vill jag inte skriva under, jag tycker det verkar flöda av den! :)

Må så gott!
Kram
Marie

Cajsas Faster sa...

Jättehäftiga bilder. Jag kan bli salig på bibblan bland alla böcker....det finns så himla mycket kul och fint att läsa....likaså din blogg//Marie

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Tack för kommentaren.
Jag håller med om att historien är intressantare än att förändra i vissa fall, och att bevara historien är ju också viktig.
Vilken läcker bok.
Jättesnygga bilder.
Men jag håller inte med om att du har dålig fantasi, du verkar ha en sprudlande fantasi i både skift och inredning.
Ha en bra kväll.
Kram Zara

mitt gröna hjärta sa...

Klart att man kan sno andra idéer - och göra dem ännu bättre och till sina egna!
Jag brukar så vit svartöga, har även provat den gula men de senaste åren har det blivit vit och den är helt underbar. Min dotter älskar sin lekstuga som vi målade och inredde förra sommaren så det där växthuset får tyvärr vänta...
Jenny

mitt gröna hjärta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den där Marie sa...

Jag ville bara säga att du har en award att hämta på min blogg! Ha en trevlig helg! Kram från Jonna.