LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

11 mars 2010

Rappakalja är mitt mellannamn

Tog och skaffade mig en krans häromdagen. 
Hade inte tänkt påskpynta, ska inte vara hemma då, men den här får gå under saker som är "finaochlikagärnakanvaraframmefastdetinteärrätthögtids" -saker.
Lite luriga de där ordkonstruktionerna. Som inte finns i
SAOL, men jag tar mig den konstnärliga friheten.
Den kan man ju alltid ta till när inte orden räcker till;)
Läste häromdagen om hur snabbt vårt språk förändras. Förr tog det flera hundra år, ibland tusentals, innan mer drastiska förändringar skedde. Det skrivna språket har förändrats en hel del, men det talade språket har inte alls ändrats  speciellt snabbt.
Förrän nu!
Idag har man till och med svårt att hänga med i vad ens barn säger. Man undrar ju var detta skall sluta?
Får väl vara glad för att de flesta förändringar i vårt samhälle varit till det bättre.
Kanske även denna. Men jag gillar när alla förstår varandra och lever under samma förutsättningar,
alla för en, en för alla ni vet.
Kanske skulle jag passa in som den fjärde musketören? Undrar om Alexandre Dumas hade kunnat
skriva in mig i handlingen. Känner på mig att jag skulle göra mig mycket bra i den utstyrseln.
Hade ju kunnat ha en fjäder i hatten utan att skämmas. Hade jag en nu skulle folk antingen joddla efter mig, eller så skulle de anta att jag nyss varit inne och rengjort hos hönsen.

Vad i herrans namn babblar människan om? undrar ni säkert nu, vad har texten med fjäderkransen att göra?
Förmodligen ingenting. Det blir som vanligt alltså,
bilderna har inget som helst med texten att göra!!!!!
Kanske ska ändra bloggnamnet till
NataljaRappakaljaOblonskaja.
Snyggt!






33 kommentarer:

Elle sa...

Nu hände det IGEN!!!
Mitt första inlägg gjorde jag medan du var "hemma hos" mig, samtidigt. Sen upptäcker jag, när jag vill påpeka detta "fenomen" att det första inlägget är BORTA!!
Jag måste lära mig att kolla ordentligt om det sparas!

Nu kan jag upprepar igen, att jag skrev ungefär som så att:
Det blir lätt Rappakalja och svammel i bloggen, det är jag väl minst lika bra på, att liksom tappa tråden och svammla vidare? Du vet, skitsnack...*ler*
Jag vet inte riktigt heller vad du ville ha sagt idag, men du ville nog berätta om fjädrar?
Kan dock föreställa mig att du säkerligen skulle vara en mycket tjusig musketör med fjäder i hatten. Jag ser "bilder"!
Det där med hönshuset skulle jag vilja se, typ tjära och sen fjädrar...?
Snälla, ändra inte bloggnamnet, jag har redan nu problem med att stava ditt namn! (utländska namn är alltid ett litet problem, säger hon som själv har ett minst lika krångligt efternamn!)

Hoppas ni mår bättre nu! Här "flyter" det på...*blink*
Ha en jätteskön dag!
Kram Elle
(som nu ska dubbelkolla kommentarens postning!)

oumberligating sa...

Blir jag glad eller glad när det dyker upp kloka och intressanta kommentarer ifrån dig på min blogg!
Jag blir jätteglad! Det är där problematiken ligger, jag gillar denna "konstform" ja, bloggandet alltså, för visst är det en konstform, det är det, antingen man vill eller ej! Din blogg är ju ett "levande konstverk"!
Dina texter? Rappakalja? Inte då! Allt här i livet hör ihop, det gäller bara att se det!
Fast det behöver jag inte skriva hos dig, du vet ju det redan!
Hmmm........nu kom jag lite ifrån ämnet....som vanligt....det här med problematiken....jag tycker det här är "ett grymt" sätt att "umgås" på därför är jag lite emot bloggandet egentligen, missförstå mig rätt!
Jag gillar människor av "kött och blod"!
Fast några i min "bloggsosfär" har ju förvandlats till "kött och blod" med åren och det gör ju bloggandet extra intressant!
Jag skulle varit med på en "bloggträff" förra året, men min Fru blev så dålig att jag inte kunde lämna henne! Det var ett gäng "tokiga, men underbara inredningstanter (Hej Flisan, du har säkert koll på denna blogg) jag och en till som har en blogg om allt och inget, just nu lite vilande kan man säga, men en av de bästa!
Kanske denna kommentar skulle kunna gå under benämningen Rappakalja? Vad vet jag!
Sitter här med en ögoninflamation som gör att mina bägge ögon bara är små springor! Man ska inte "gosa" med småbarn, alltid får man någon bacilusk! (ler)
Ha det bäst!
Kram ifrån Peter!

Mia sa...

Jättefin fjäderkrans den passar säkert bra in i dit hem året runt med lampskärmen och damvippan.
Ja, svenska språket har verkligen utvecklat det ser man när man tittar på gamla filmer både kroppsspråk och tal ändrar sig fort. Jag läser ibland min pappas gamla barnböcker för barnen och fastnar ganska ofta i texten.

Tack för trevlig läsning
Kram Mia

Bea sa...

Fniss...du är en verklig krönikör!
Fin krans med fjädrar, påskpynt eller ej, men den fyller säkert sin uppgift, att försköna platsen där den ligger :)
Ha en bra dag! /Bea

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hihi, du skulle platsat som musketör med en sån fjäder i hatten, så lite knöt du ihop text och bild. Härlig färg du hittat på fjädrarna, supersnygg vårdekoration.
Kramar
AnnaMaria

Den där Marie sa...

Jättefin fjäderkrans! Jag tycker att den passar "när som" och inte bara till påsk. Sen tycker jag inte att du ska ändra ett dugg i ditt sätt att vara! Det är alltid roligt och inspirerande att läsa dina inlägg och se dina vackra bilder! Vad gör det om texten inte har nåt med bilderna att göra, eller tvärtom??? Fortsätt som vanligt, det är det som gör dig unik! Kram kram från Jonna

Anette sa...

En fjäder i hatten? Du kan väl ta på dig kransen istället! Gillar sådana där kransar också. Påskpyntar gör jag lite lagom. Brukar bli någon vårkruka utomhus, men jag undrar om det blir det i år.........hinner all snö smälta?
Jag gillar din rappakalja! Kram Anette

Penseldraget sa...

hej
rappakalja eller ej=) , fin krans vännen...mycke dekorativt ha en skön helg
kram pia

Sjabbig men chic sa...

Det var ett gulligt litet rede minsann! och så är det! Jag menar att språket förändras. Jag tycker så här: kommer någon på ett bättre ord än det som redan finns så är det väl klart att man ska använda det.

Kram Lisa

Karin Lindström sa...

Hej Camilla!

Du är för rolig, sitter här och skattar åt ditt "nya" namn. Jag tycker faktiskt det rimmade bra ;)


Ni har ett så vackert hem, allt är så personligt och smakfullt!

Ha en fortsatt bra dag!

Många kramar

Karin

Karin Lindström sa...

Ps, hittade inte din mejladress. Kan inte du mejla mig, min finns på min sida:)

Kram

Unknown sa...

Påsktid kan man väl ha en fjäder(eller flera)i hatten,använder du hatt?
Snygg fjäderkrans.
Du ska nog inte ändra ditt sätt att skriva,jag blir glad när jag läser dina inlägg.
Ha en bra fortsättning på dagen!

Unknown sa...

Hej
Vilken fin fjäderkrans, eller fågelbo, den passar året runt.
Snyggt, gillar den mörka färgen.

Ha det gott
/Maggan

Anki sa...

Haha jag trodde det var mitt mellannamn...du är allt rolig du! Supersöt krans, påsk eller inte?! Jag gillar sånt man kan ha till allt, det blr mycket enklare så...när man är lat som jag!
Å på tala om mata hönsen, så ser jag ut varje dag, hihi!

Ha det gott min vän!
Kramis!

Norregård sa...

Hej!!
Bara älskar den där kransen!!
Underbar färg;o) Vill ha.......

Kram Kram Malin

Njut i din trädgård sa...

Hej!

Det är klart att du får vara med och kika på bloggkursen, det gör mig bara glad! Jag undrar verkligen hur det kommer att arta sig. *ler*

Xini Björnmamman Does Thailand sa...

Hej!
Kul att du hittat till mig. Jätte fina bilder du har på din blogg.
Borneo låter hur spännande som helst. Hoppas ni får tre underbara veckor ;).

Ha en fin kväll!
Xini Björnmamman

Anjas Hill sa...

Hihhii! En av de absolut trevligaste och mest underhållande rappakaljor jag läser på bloggar!
Förresten, undrar om inte "rappakalja" är finskt låneord som skulle kunna komma från rapa-kalja/rapa = sörja, sörjig lera; /kalja - ölliknande dryck!
Yes, som vi numera säger på finska.
Men EN sak undrar jag: Vad är det som gör att du inte kan motstå fjädrar? Kanske var du ett fjäderfä i ditt förra liv - med all respekt för att du kanske inte alls gillar min kommentar, men nu försöker jag verkligen vara ROLIG! Hoppas det går fram!/Anja

Huset vid ån sa...

Du skulle ha blivit krönikör min vän, du har verkligen talang för att skriva....Kransen var såå fin med sina ägg! Ha en bra kväll Fru. Rappakalja! Kram Therese

Stina sa...

Så fint. Du skriver härligt roligt.:-) Stina

Hanna sa...

Den bilden var verkligen snygg.
Kram
Hanna

Cc sa...

Du är bra rolig du. Kram

Dicksonska våningen sa...

Här är ett nytt ordspråk:
Det man inte gör idag behöver man inte göra om imorgon.
Den gillar jag!

Ha en bra kväll!
Kram Annika

HOUSE of ADELA sa...

Du är för rolig helt enkelt! ;D Underhållande och snabb. Tack för skrattet ikväll!

Kram från Adela

Vita rosor och förgätmigej sa...

En fjäder i hatten får man väll när man gjort något bra? Din inredning är supersnygg så där kan du få en av mig... Tycker det är härligt när ingenting har ett sammanband men ändå på något vis... Du knyter ju alltid en rosett på slutet!
Kram/ Anna

Karin - Mina Rum sa...

Så skönt att någon vågar stå för sin rappakalja. Det är befriande med lite flum.
Ha det gott. Kram!

Nina`s Lantliga med Pamp sa...

Hej hopp,
Tack för din hälsning. Så kul när du tittar in :)
Du har en poäng i det där med språket. Kan göra mig förstådd i ca fem spåk men när gudsonen säger " jag äger dig" reagerar jag....??? Hur då tänker jag...skratt.
Kram, Nina

millandante sa...

Så himla roligt att hitta hit!!! Tack för din fina kommentar!
Har scrollat en stund här inne och fått mig flera skratt och många imponerande suckar över ditt vackra hem. Trodde först inte det var ditt hem utan bilder tagna från något fint magasin!
Fastnade en stund vid sovrumsbilderna och de med bananplantan... wow!!
Du skriver ju så bra också, trevligt trevligt!
Återkommer!
Kram Milla

gittan sa...

Morr´n, jag gillar dina inlägg =) och nu kom jag ju på att jag har några fjäderkransar och ägg i gömmorna jag med, men var? Får nog försöka strukturera i röran i de där gömmorna! Rappakalja blir det ibland.. både här.. och där.. men jag tycker att det är ett fint mellannamn ;P Plus att alla vet vad det betyder (på tal om språk) Ha nu en härlig fredag / kram

Tigris Predikantan sa...

Passfrågan är som id-korts frågan. Frågan är varför vi bryr oss om hur vi ser ut på bild. det är ju bara en bild! Vi skall bry, om ens det, om hur vi ser ut i verkligheten!
Du förtjänar fjädern!
:)

Älskade pion sa...

Tack för titten inne hos mig,vilken fin blogg du har.Ha en riktigt skön helg. Kram Ulrika

Huset vid ån sa...

Kikar in o önskar dig en härlig helg med solsken o takdropp! Vårkramar till dig! Therese

annika sa...

Härligt! Rapakalja på du min vän.
Det är befriande att läsa om det som du tänker.
Ha en fin helg uti vårsolens glans.
Kram annika