LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

6 juli 2010

My own rosegarden!!

Nu har Rosorna börjat blomma så smått och jag visar ett litet axplock från trädgården.
Har ju egentligen inga bra förutsättningar för dem, bara sandjord och morän, så några
praktexemplar blir det inte fråga om. Många frös dessutom ner och
hinner nog inte blomma i år. Favoriten 'Souvenir de la malmaison' tex, och
honungrosen 'Lykkefund' som hade invaderat hela det gamla gråpäronträdet frös ner ända till marken,
men det lever och kommer med nya skott. Halleluja.
Rosa gallica 'Adéle prévost' och lite av dammen i bakgrunden.
Rosa Centifolia Muscosa 'Nuits de Young'
Mme Isaac Perriere har de största knoppar jag sett.
Centifolia muscosa 'Comtess de Murinais'
Austinrosen 'Winchester Cathedral'
Rosa pimpinellifolia 'Aicha'
Baksidan med krukväxter ute på semester i skuggan mellan kompostkorgen och
vattenkaret.
Kvällssolen lyser upp och gör att till och med den vildvuxna lilla ängsbacken
ser inbjudande ut.

21 kommentarer:

Elle sa...

Vildvuxen ängsbacke? Erkänn att du inte orkat klippa gräset bara!! *fniss*

Vet du hur många olika rossorter du har? Verkar vara en hel del. Jag lyckas slarva bort namnskyltarna till de få sorter jag har - de som ännu inte blommar.
Den enda rosen jag minns namnet på är den vita "Roy Black"...ja, namnet kan vara konstigt till en VIT ros...det är en f d kändis som hette så. Det är just den rosen som jag aldrig sett blomma - eftersom rådjuren alltid är snabbare!!! *ler*

Ha en fortsatt skön vecka!
Kram Elle

Tigris Predikantan sa...

Vilka mängder olika sorter! Ja, det var mkt som dog i vintras ... men har man många fina blommor så är det inte "så farligt" om än ledsamt.
:)

Margot sa...

Vackert, vackert! Aicha ser helt ljuvlig ut!
Ha det gott!

Norregård sa...

Lovely, jag skulle oxå vilja ha en egen rosträdgård;o)

Kram Malin

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Ja, usch vad mycket som frös ner i vintras. Alla mina rosor.... Tur att de kommer igen i alla fall. Men det är ju tråkigt på de som hade en ansenlig storlek...... Du har väldigt fina rosor! Vildvuxet är fint.... :-)

Ha det gott!
Kram Charlotte

HOUSE of ADELA sa...

Fina bilder som du alltid har och er baksida ser underbar ut!

Kram
Adela

OlgaA sa...

Jaha... "inte några praktexemplar" säger du? hmm... så fina som dina rosor är på bilderna!!! :) kan föreställa vad du skulle visa OM du hade andra förutsättningar :)))

Fin fina blommor har du!

kram/olg@

Elsa och Helena sa...

Finns inget härligare än att gå och sniffa på rosor och insupa doften! Det är lycka... och dina rosor ser helt fantastiska ut:)

KRAM Helena

Sussi sa...

Åh så många fina rosor du har i din trädgård! Det måste dofta underbart!
Hos mig frös nästan alla klätterrosor bort. Lite tråkigt när man äntligen fått till en hel portal, men, men....så kan det ju vara här uppe i Norden! Nu fick jag ju chans att plantera nåt nytt!

Kram
Sussi

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Vilken rosenträdgård du har! :) Underbart vackra rosor i ljuvliga färger, och vad härligt att favoriten inte frös helt utan verkar ha tagit sig...

Man blir sugen på att plantera mer rosenbuskar när man ser dina vackra sorter.

Kramar Linda

Monica sa...

Hej !!
Underbart är bara förnamnet !!
Precis som en trädgård ska vara !!
Ha det bra i sommarvärmen !!
Kram,Monica

Vitt hus med svarta knutar sa...

Jaaaa det är underbart med rosor. Såg att du har en vit mossros! Jag har en som lever en tynande tillvaro. För två år sedan hade sorkarna boat under den, men vi planterade om den. I år har den satt fart, men det ser inte ut att bli några blommor. Jag bor ju i ett vitt hus och planterade därför den röda "härdiga" klängrosen Flammentanz. Pyttsan den frös ihjäl. I helgen fick jag en del idéer, det skulle vara roligt att skapa om i trädgården. Du har så fint, det måste vara en lisa för själen att vandra runt i din trädgård.
Kram,
Regina

Mamma C sa...

Vi har köpt tre stycken klätterrosor nu som luktar gudomligt. Men vad dom heter det har jag glömt. Du har mycket fint och vackert i din trädgård.
Kram Mamma C

Snäckskalsdalen. sa...

Lovely roses, helt underbara! Härlig tid.
Agneta kramar

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej.
Så mycket vackert i din trädgård.
Älskar dina rosor,det kan man ha hur många som helst,eller hur.
Önskar dej en fin helg,själv så har vi semester idag,faktiskt.Börjar med besök på Astrid Lindgrens värld i morgon.
Kram Anette

Penseldraget sa...

Bara sitter o njuter av dina vackra bilder =)
ha en skön helg
kramar pia

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Vännen.
Oj sån trädgård du har, man skulle gärna se den i verkligheten.
Den gula rosen blev jag verkligen förtjust i, doftar den också, buskrosor och gammeldags rosor är jag förtjust i eftersom de doftar.
Du är verkligen duktig på det här med trädgård, som jag sagt förut, så blev jag så betagen i din trädgård, men jag är egentligen inte förvånad, den följer din förmåga att inreda vackert.
Mumsiga bilder.
Ha det bra.
Kram Zara

Mia sa...

Hittade just hit... åhh vad glad jag är att jag gjorde det. Så mycket fina trädgårdsbilder att njuta och inspireras av. :)

Trevlig helg!

Ölandsvindar sa...

Jag bara njuter av din av bilder! Så där lummigt och fint lär det aldrig bli i min förtorkade sandträdgård på Öland.
Kerstin

Katta sa...

Så mycket vackra rosor du har. Kan tänka mej det doftar underbart där. Ser så fint och spännande ut med fönstren mot baksidan där. ha en skön helg, kram Katta

Hanna sa...

Vackra bilder från trädgården.
kram
Hanna