LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

21 juli 2010

Måste sluta be om ursäkt för allting. Väx upp någon gång, människa!!!!

Vet inte varför jag fotat i trädgården just nu.
Det är alldeles för ljust, det finns nästan inget som blommar,
det mesta är torrt och bränt och
dessutom har jag knappt varit hemma så
inget rensande eller klippande har gjorts på sista tiden.
.........Eller är det bara massa dåliga undanflykter pga att jag inte är nöjd med bilderna??
Förmodligen!!
Här kommer ändå  en liten rundvandring i trädgården.




Clematis 'romantica'
Buskaget i bakgrunden är Ungersk syren, det är häcken mellan grannen och oss.
Och näe, vi klipper inte den:)) Har ingen tillräckligt hög stege.
Gången mot baksidan, där den aprikosa rabatten är. Fast i ärlighetens namn finns inte
mycket som blommar där. Piprankan på spaljen har nästan tagit över hela rabatten. Några rosor blommar för fullt, (eller i alla fall med ett par blommor var) och snart blommar en Daglilja som har
samma färg som kantareller. 
Irisarna har blommat för länge sedan i mörka, nästan
svarta nyanser. Hade ju varit snyggt om de blommat samtidigt som de aprikosa, men nej, det gör
de alltså inte. Och Perovskian har dött!!
Skulle behöva uppdatera den här, men det här är ett sådant där hörn som går
under benämningen "hörnet som Gud glömde". Har ett antal sådana hörn:)
Min lilla "skyddstomte".
Visste ni inte att det fanns sådana??
Jodå, inte bara änglar har vi som skyddar oss det klarar även den
här. (Hoppas jag)
Galahad heter han och just nu står han under Azalean men han flyttar på sig ibland,
och för det mesta trivs han vid dammen men alltid lite till hälften gömd under någon buske.
Han är ganska skygg, tror han lider av social fobi,
för han svarar aldrig på frågor och bryr sig inte ett skvatt om folk,  utan står där bara 
och låtsas som ingenting när man försöker tala med honom.
Det bästa av allt är att P (min käre man) tycker att han är otäck så när
vi är osams (jodå, det händer) kan jag alltid hota med Galahad kommer och tar honom om han inte skärper sig (=gör som jag säger).
Grönt, grönt, grönt, var är alla blommor???
Här fanns visst en, i alla fall.
Okänd ros köpt på rea.
Vindruvor i taket över trädgårdsmöblerna. Ganska osmart.
Vindruvorna älskas av fåglarna som äter och sk..er rakt ner,
har ganska dåligt bordsskick med andra ord. Och nedanför står våra
stolar med VITA dynor på = dålig kombination.
Härifrån är det ganska långt till komposten
därför får den här korgen fungera som tillfällig förvaring för
gamla torra, men ändå fina på sitt sätt,  växter.

Ja, ett långt inlägg med mycket text och mycket bilder,
kanske att jag skulle be om ursäkt för det också.
Men,
det tänker jag inte göra!!!

24 kommentarer:

The Secret Garden sa...

Nej, fasen heller, inte ska man be om ursäkt för dylika saker!!
Var glad att du kan åka iväg och lämna allt. Själv har jag inte varit från gården mer än över nån dag...har ingen som vill passa hundarna och hästen, så jag tar mig ingenstans. (inte ens på min bröllopsdag var det nån som offrade sig för djurpassning, så det blev allt till att vara hemma...)

Ha det gott!

HOUSE of ADELA sa...

Å så fint du har det!Ser ut att vara en underbar trädgård!=) Nej sluta be om ursäkt...=) du har det toppenfint!
Kram
Adela

mammi sa...

Du har verkligen ingenting att be om ursäkt för.Blev avundsjuk när jag såg din gång, inget ogräs så långt ögat nådde. Är opererad för starr på båda ögonen, så synen är perfekt. Himla snygg är din trädgård.
Ha det så bra och njut !!!

hemma hos lilla mej sa...

Ååååå vilka underbara bilder du visar från din trädgård.Bara så himla fint.sluta be om ursäkt!!!!Du har det ju bara så himla fint.Ha en skön kväll Kram Rita ♥

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Du behöver verkligen inte be om ursäkt... Din trädgård är jättefin.... Det behöver verkligen inte blomma överallt för att det ska vara fint. Grönt är nästan snyggare. Fast det blommade ju mycket hos dig......

usch med fåglar som skitar ner. Kan tänka mig paradiset med era vindruvor.... Har ett bofast skatpar (i år med 5 ungar...) som skiter bombmattor på verandan, vid mitt växthus, ja överallt ser man deras äckliga skithögar...... De vägrar flytta även om vi ett flertal gånger rivit boet...... Skadedjur ser jag dem nästan som - funderar på att ringa Anitcimex :-)

Nu är det skönt att lata sig.... trädgården klarar sig utan oss ett tag :-)
kram Charlotte

Norregård sa...

Hej!!
Du har absolut ingenting att be om ursäkt för!!!
Jag kan gärna ta din trädgård;o)

Kraaaaaaam Malin

LjuvligtLantligt sa...

hahahah..du e sån skön nörd!! :))
Underbar trädgår iaf!!
Kram Git

Helena, The Swenglish Home sa...

Haha, tänk så många ypperliga tips man får i detta blogguniversum... att jag inte har tänkt på det förut!? En otäck trädgårdstomte att hota sambon med skulle komma väl till pass i mången interiörrelaterad debatt...!

Så, släng nu varendaste liten ursäkt som ligger på lut i lagret rakt i sjön, för vi är många som saliverar i pinsamma mängder på tangentborden över just din trädgård!!! Okej att det måhända är ett tråktorrt trädgårdsår i år, men dina bilder vittnar om ett Eden som inte hamnar på 'ute-listan' i första taget, inte ens med aldrig så många i ditt tycke gudsglömda hörn...

Seså, njut nu av dina förvuxna ungrare och knastriga grusgångar (och måhända knastriga gräsmattor) och tack för att vi får gotta oss åt ditt gröna universum!

Varma hälsningar från Helena, The Swenglish Home

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej
Nu har jag läst och njutit av ditt sätt att skriva, du verkar ha en rejäl skopa livsironi som är befriande.
Och som jag sett förut en helt underbar trädgård, så frodig, och i mitt tycke väldigt välskött.
Klematisen är ju helt underbart läcker.
Bilden på rosen med ljusstrålarna i inlägget om din vandring till bad och båt, den bilden på rosen, jättefin, som om en uppenbarelse
En riktig fullträff.
Tack för din roliga kommentar hos mig, om du visste så rätt du har, vi måste klara det mesta själva här, i glesbygden, så är det bara, och om vi är strömlösa så skriver ingen om det.
Vi är ett härdat folk.
Ha det bra i din fina trädgård, kul historia om tomten.
Kram Zara

oumberligating sa...

Vilken härlig tomt....den känns bekant på något sett.....undrar om jag inte krypit igenom den efter någon fest någon gång......kanske minns jag fel...kanske det var en annan tomt....men fina bilder var det i allafall!
Ha en fin fortsatt sommar!
Kram ifrån Peter!

Snäckskalsdalen. sa...

Här kan man verkligen tala om vackra bilder (vadddåå inte nöjd med bilderna...) och en så frodig trädgård. Det är ju precis så det ska vara! Urmysigt.
Agneta kram

Anonym sa...

Nädå, du har då rakt inget att be om ursäkt för! Din trädgård ser så himla mysig ut oavsett vad du själv tycker. (men jag vet hur självkritisk man är - suck!) Tackar för tipset om att INTE sätta vindruvorna som du gjort, hade nämligen planer för något liknande bakom växthuset, Hade ju varit kul att ligga och sola där när fåglarna sitter ovanför och kalasar och skiter på en "asg"
Kram gittan

Elle sa...

Jag påbörjade igår en kommentar, men blev avbruten av ett barn som blablabla...och sen var hela kvällen full med blablabal..och när jag ville fortsätta hade man haft vänligheten att stänga av datorn!
Vet inte vad du ursäktar dig för? Din trädgård är iallafall grön! Fina blommor har du också! Jag tycker att min trädgård ser ut som ett enda stort "hörn som gud glömde" efter den långa värmeböljan. Jag sätter inte ens in bilder på eländet!! *ler*
Om jag skulle kalla det "tomte" vet jag inte...den där figuren ser verkligen läskig ut och jag kan förstå om P har respekt! *fniss*
Kram Elle

Vitt hus med svarta knutar sa...

Inte ska du behöva be om ursäkt när du har en sån frodig och vacker trädgård. Jag måste få tillägga en liten sak och det är att vår sommar har kanske inte varit direkt behjälplig när det gäller att underhålla våra trädgårdar. Några ljumma sommarregn skulle ha gjort underverk för växterna.

Må väl!
Kram,
Regina

Börjelundskan sa...

Åhhh, jössenam, då ska du se hur det ser ut i mina (forna) land. Hur kan du säga att det är orensat? Om det mot förmodan skulle vara det så märks det inte i alla fall.

Jag älskar din Engelska härliga trädgård, här har jag i perioder också en väldigt massa med grönt, men jag har inte riktigt lärt mig konsten att köpa planter efter när dom blommar, så här slår det ut nästan samtidigt *fniss*. Typiskt mig min ärthjärna när jag ser nåt jag vill ha. :D

PS. Bra tips om Hustomtar. :)

Ha en skön helg vännen. Kram Cin

Vita rosor och förgätmigej sa...

Vilken underbar trädgård du har, med eller utan blommor! Frodig och grön full med ställen man kan gömma sig på. En riktig sagoträdgård!

Kram/ Anna

Hanna sa...

Tycker det är fina bilder från din trädgård. Du har så fint.
Kram
Hanna

Mamma C sa...

Hörru, sluta be om ursäkt. Vilken vacker trädgård och hur fina bilder som helst.
Kram mamma C

Systrarna Hjertén sa...

Nä, nu tror jag att du varit inne och smygfotat i trädgården till huset i förra inlägget...eller har du så fint i din egen???

Superfint i DIN trädgård!!

Mvh
Frida

Margot sa...

Din trädgård är otroligt fin, både med och utan blommande växter! Både bilder och trädgård är helt underbara! En riktig mysträdgård!
Ha det gott!
//Margot

Katta sa...

Men vilket snyggt hus du har då! Gillar verkligen den typen av hus. Korgstolen och Galahad som kikar fram på bilderna är ju fina och de otroligt vackra lila blommorna. Ha en skön helg, kram Katta

Annika Christensen sa...

Nej men kära du... jag hade mer än gärna gått i din fina trädgård.Verkar vara helt underbar.
Tack för rundvandringen.
Ha det fortsatt gott
Annika

Bea sa...

Nej men, varför be om ursäkt!? Du har både snyggt i din trädgård och skriv talang vad det gäller dina texter som är roande och underhållande.
Må gott! /Bea

AG sa...

For en herlig hage du har! Så mange spennende planter og busker og en så koselig hagenissen :) Takk for rundturen.
Ha en flott helg!
Klem AG