LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

17 december 2010

Äppel-päppel

Gjorde några glaserade äpplen häromdagen.
Kan väl säga att det blev ganska mycket socker som smetade
i större delen av köket. Men nu ligger de här i alla fall.
Inte så goda, smakade bara socker som dessutom fastnade i tänderna.
Kändes inte som något tandläkaren skulle rekommendera i första taget,
så de blir nog kvar i lådan istället.

Antar att det är nu den sk jul-hysterin infaller sig för många.
Själv njuter jag i fulla drag av den här tiden, ja av hela december faktiskt.
Tycker det är mysigt att bara ligga i soffan och dricka glögg och titta på "På spåret".
Och tänker inte göra ett dugg som jag inte har lust till.
Jag har dock några måsten.
Köttbullarna måste vara mina hemgjorda med ingefära, kryddpeppar och lite, lite kryddnejlika,
skinkan ska vara hemkokt, och så måste vi ha omelett med kantarellstuvning.

Julen är ju annars de smaklösas högtid, när vi, som älskar glitter och vulgärt krafs,
får frossa i girlanger och gubbar med röda kinder utan att skämmas :).
Sådant som vi annars skulle anse som något oestetiskt går plötsligt hur bra som helst
att ställa fram på finbordet.
Och visst tillhör jag dem som gladeligen ställer fram den ena hemskare tomten efter den andra,
(för visst ser en del inte speciellt snälla ut, näe, skulle en av dem komma
livs levande och knacka på min dörr så skulle jag aldrig i livet öppna,
däremot ringa 112 omgående.)
Nu äger vi visserligen inte så många tomtar, men
även annat som, (höll på att skriva "barnen gjort i slöjden" oops)
tex stora röda plastklockor med en liten instucken plastgrankvist,
någon som har en sådan??
ja, tänkte väl det. Eller..eh.....vänta nu......skulle kunna
räkna upp allt i min jullåda och det skulle räknas hit, till kategorin
"smaklöst" som smakpoliserna skulle få klåda av men det är ju det som är
julen, i alla fall för mig.
Allt ska vara som det alltid har varit, allt ska stå som det alltid har stått
och allt ska smaka som det alltid har gjort.
Och nu,..........nu är det inte många dagar kvar tills jag får hämta
upp min låda :).





27 kommentarer:

Systrarna Hjertén sa...

Goda eller ej, ser smarriga ut i alla fall!!

Mvh
Frida

Monica sa...

Haha,ha, du är väl för rolig !!
jag tycker EXAKT som du om julen ,kunde inte ha skrivit det bättre själv, kan faktiskt inte ens skriva det så bra som du kan !!
Härliga bilder,var glad för att du inte kan äta dem, då fick du dig ju ett hääärligt julstilleben !!!!
Kramar, önskar dig en härlig adventshelg !!
Monica

Annelie sa...

How dare you! De smaklösas högtid, hmpf...
Tycker nog att jag har ganska bra smak och att allt mitt pyssel är så klassiskt och tidslöst. Eller?
Måste medge att jag håller med dig. Är faktist lite förvånad att min bättre halva inte protesterar när alla lådor med krimskrams kommer upp ur källaren i början av december.

Om du bara visste hur många gånger jag sett ett recept i tidningen och sätter igång i köket med tron att jag kommer att producera vad jag sett i tidningen. Kommer att bli så fint och gott. Sen blir allt pannkaka. Bara i förrgår gjorde jag min årliga mjuka pepparkaka som alla ser fram emot. Bytte bara ut bikarbonat mot bakingsoda. Trodde det var samma sak. J@vlar vad det bubblade över i ugnen. Värsta kladdet.
Därför ler jag lite smått och igenkännande när jag läser om dina äpplen.
De är dock fina, jättefina som stilleben och smaklig juldekoration.

Tycker om din vinter header.

Kramar från Annelie

♥ Franska Liljan ♥ sa...

Ta du upp din låda med "smaklöst krafs" i och njuuut av det :-) Det gör vi andra!!!

Visst är det väl skönt att ha julen att skylla på ifall en stilpolis skulle komma förbi?!?! Det gör jag!

"Jamen den där fick vi ju av xxx förra julen", så var man räddad ännu en gång! :-)

Varm kram Helena /franska liljan

linnea-maria sa...

He he. Tack då vet jag att jag inte behöver lägga ner någon energi att göra sådana äppelklubbor. De brukar se så goda och fräsha ut men det är nog godare att äta naturellt . Ha en fin helg /Therese

Linda Lunda sa...

Jättevackert och Juligt!
Kommer ihåg när man fick smaka knäckäpplen när man var liten... ÅÅÅhhh så gott det var!

Linda Lunda sa...

Haha fick gransmal som ordverifikation!

Cajsas Faster sa...

Läckert!!
Lycka till med pyntandet, kommer bli precis som det ska!!

Country Hill sa...

Här är jag inne och kikar titt som tätt men har varit urdålig på att kommentera. Ditt uterum blev jag verkligen avis på och bibblan jättefint, Du får till allt så smakfullt.
Visst kan vräka på när det är jul kan nog aldrig bli för mycket om Du frågar mig det är ju så kort tid, tycker det blir så tomt när allt ska ner i lådorna igen, (det är nog aldrig nån som har tyckt att jag har tomt).
Ha det gott!
Kram Lena

Tigris Predikantan sa...

Vill önska dig en trevlig helg!
PS. Glöm inte min utlottning! DS

Sussi sa...

Underbart! En till som gillar tomtar! Har känt mig lite ensam om det här i bloggvärlden. Tills nu! Yesss! Ös på! Fram med krafset!

Kram
Sussi

Nette Cecilia sa...

Bra ordval,funderat på ståuppkomik ,Kram Nette

AnnaHelena sa...

Nä, kanske inte så goda, men väldigt fina var de, äpplena! (Själv tyckte jag att Leilas Rocky road var klart överskattade när jag äntligen provade att göra dem, men de såg ju snygga och proffsiga ut så de får väl ligga på gottebordet. Kanske är det någon som blir imponerad eller tycker att det är jättegoda?)

Kram // AH

Helena sa...

Det är oooolidligt spännande vad finns i din låda?Med tanke på ditt nu så fina hem hur tjusigt ska det inte bli då.Snart får vi se resultatet!!!
Kram från mig!

Annika Christensen sa...

Jag tar det lugnt när det gäller julen det blir jul oavsett vad jag gör eller inte gör.
Fast i nästa vecka blir det nog lite stessigt så där i slutet. Vi skall fira jul hos dottern.
Läckra äpplen iallafall.
Ha det så bra du kan
Annika

Unknown sa...

http://www.vindsromantik.blogspot.com/

Ja vi har nog alla en sån låda, och hos mej kommer den inte in i år, (ler) ska fira julen borta, så skönt. Nu har jag bara tagit fram go´sakerna.
Vackert med äpplena.

Önskar dej en underbar advent.
Kramar
/Maggan

Hanna sa...

Ha en mysig adventshelg
Kram
Hanna

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Väldigt julfint med de glaserade äpplena, allt behöver ju inte vara smaklöst ;)

Visst är det härligt att gå loss på julpyntet hur smaklöst det än är, lika härigt är det när man väl fått undan det efter julen!!

Kraaam

Nilla Q sa...

Din låda med de glaserade äpplena var i alla fall allt annat än smaklös - jättefin och julig!

Kram Pernilla

lugnet sa...

Så härliga dom blev, jätteläckert i den fina lådan! Kanske inget att tugga på för den med svaga tänder:) Jag vet för en lagning fullständigt kollapsade efter knäck, så kan det gå:)
Hoppas du får en ToppenHelg!
K
R
A
M
//Ulrica

Vitt hus med svarta knutar sa...

Härligt julstilleben! Vackra äpplen, de ser väldigt goda ut iaf. Fint med Trollhasselkvistar. Önskar dig en fin fortsättning på helgen och en strålande 4:de advent!

Kram,
Regina

Snäckskalsdalen. sa...

Äpplena blev hur som helst fantastiskt vackra! Sällan sett så fina glaserade äpplen, dom är så dekorativa så!
Ja, nu frossar vi i pynt och det är glam glam glam.....visst är det härligt!
Agneta kram

Bitte sa...

Tack för din fina kommentar angående Noomi, jag hoppas och tror att hon kommer att bli återställd till slut :-).

Vad vackert det var med glaserade äpplen, det var ju nästan tur att de inte var så bra att äta för då får du ju ha kvar dem :-). Jag har också en massa krimskrams som måste fram varje år, de år jag av någon anledning inte hunnit fått fram allt, har det inte känts lika juligt på något sätt. I år blir en sån jul, men det får gå ändå! :-)

Ha en fortsatt fin fjärde advent!

Många kramar
Beatrice

STENLYCKA sa...

Hej Vännen!
Vill bara i mitt julstökande titta in till goa dig och önska dig en bra förejulenvecka!
Kram Raina

Helena, The Swenglish Home sa...

Haha, och jag som tittade lite förskräckt i min "krimskrams"-låda för några dagar sedan och stilla undrade hur jag skulle kunna finna rätta platsen för diverse "stil-o-rena" tomterackare... Och då är vi glada att det finns "vågade" förebilder i bloggvärlden som yrkar på "fultomtarnas" existensvärde... ;-)

Finfina äpplen, men t o m en gottegris som jag skulle nog välja att lämna dem i lådan där. De ser lite läskigt sockerkladdiga ut, men väldigt snygga som dekoration!

Kram på dig och en extra kram till jul!
Helena

Godastunder-tokigaidéer sa...

Haha´ha vad du har rätt man har lite av alla de slag och hälften vill man inte ta upp och något ställer man lite undanskymt.

Så fina äpplen något jag aldrig har provat och kommer nog inte heller att göra det efter ditt inlägg, just som jag tänkt att det blir..
kram Anna

Anonym sa...

De SER iallafall riktigt goda ut! Tomtar skall vara fula och rödkindade så upp med dem bara.
Kram och GOD JUL! Jackie