LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

23 augusti 2011

Vackra Zinnior


Måste erkänna att jag fått en ny kärlek i år.
ZINNIA
De var ännu ett av de "offer" som jag förut tyckte var
tråkiga, stela och robusta.
Men,
som vanligt, med mig, svänger kappan efter vinden,
och ibland blåser det ju rejält!!, 
så jag har gått och blivit fullständigt förälskad i dessa primadonnor.
De böjer inte på nacken för nå´n och
 har ni sett vilka otroliga färger de finns i ?

Det som förut var deras minus blev alltså på något konstigt vis
bara till plus hos mig....
Just de här är plockade på Ulriksdals Slottsträdgård....
i deras självplock. Mmmm, vilket ställe.
Där kunde man verkligen frossa
....och det gjorde jag...

Ja, det smög sin in både Rudbeckíor och
ringblommor...men vad gjorde det...
de var ju lika underbara.

De här sitter hemma hos mig. 'Purple Prince' och de
levde verkligen upp till sitt namn.
Lika underbara i knopp som utslagen.


Måste ha varit i blind som missat de här.
Funderar nästan på att beställa frön redan nu till nästa år
för att inte behöva stå där i vår,
och så är de SLUT,
 Såg att Rara Växter har en sort som heter
'Queen Red lime'.
Kände att den där treåringen poppade upp i mig igen.....
"Den där SKA jag ha, NU!!"
Fast jag stampade inte i marken................
...så hårt ;)

9 kommentarer:

Maria sa...

Vilket fantastiskt färgspel du bjuder på. En otroligt vacker blomma. Zinnior..hum den får jag kolla lite extra på. Önskar dig fina dagar, kram Maria

Helens trädgård sa...

Vilka vackra foton du visar på Zinnia.
Ja, det är en vacker blomma som jag odlar då och då. I år blev det 'Envy', limefärgad och dahliablommande.
Önskar dig en fin dag!

Jenny Oak Fae sa...

Fantastiskt vackra blommor-Me Like!!!

: )

KRAM, Jenny

Christina sa...

Tycker också Zinnian är fin. Den ska tydligen vara lätt att direktså också! Så här ska köpas frön!/Christina

barbrok sa...

Vilka härliga höstfärger på dina Zinneor! Eller vad de nu heter i plural. Har odlat limegröna som är riktigt fina men alldeles för få. Kul att du berättade att de finns på Ulriksdals självplock! Dit ska jag på torsdag.
Barbro

Trädgården på Höjden... sa...

Visst är de underbara. Fantastiska färger. En ny kärlek för mig också! Ska också börja kolla upp fröer...Vill ha nästa år.

Hälsar Åsa

Snäckskalsdalen. sa...

Nån gång när jag var dynamisk och hade mycket och fin jord sådde jag zinnior och dom var kul! Fast jag minns bara att dom var röda. Dom här är ju mycket häftigare, underbara i färgerna!
Agneta kram

n o r d i n g å r d e n sa...

Zinnia, denna ljuvligt vackra blomma, tänk att få frossa och plocka, jag skulle också vilja beöka Ulriksdal och bara plocka ihjäl mej!!! Ser ni besökt Taxingen fikabuffé också, man tror man hamnat i paradiset där=) Ursnyggt arrangemang med kronärtskocka och annat, mycket vackert! Mari.

Vintage House sa...

Hej
vilka härligt mustiga bilder och en så vacker blomma förstår att du har börjat gilla den...
tack söta för dina gulliga ord!
kram
sandra