LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

13 oktober 2010

Kamelia-damen

I förra inlägget såg ni lite av den här krukan i uterummet.
I den sitter en av Kameliorna, som fått en liten krans
av plättar i luften.
Krukan är från Zetas men den har inget hål i sig så jag tyckte inte den
passade för utomhusplantering utan den fick komma in här istället.

Framför står en liten Dendrobium som jag släpade med hem från Thailand
för över 10 år sedan.
Den mår inget vidare, har jämt göra att hålla liv i den.
Blommat? Det har den aldrig gjort.
Har väl antagligen både för kallt och för torrt för att den ska gilla läget.

Knopparna på Kamelian är helt underbara, men förädiska.
Det räcker med en enda uttorkning så ramlar de av!!

Hittade en gammal bild från i våras när den blommade.
Kanske inte så kul att bli påminda om att det snart ser ut så här ute,
men antar att det är samma som gäller för oss, som för den lilla Dendrobiumen från Thailand.
Det är bara å gilla läget.

13 kommentarer:

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Mycket vackert med de skira Plättar i luften till den rustika krukan. Gillar det mycket! :)
Ha en strålande onsdag!
Kram,
Anna-Karin

gittan sa...

Plättarna passade perfekt till den krukan. Kamelior vill jag också ha men först behöver vi bygga ett uterum =)

Country Hill sa...

Oj så snyggt och vilken fin kruka!
Ha det gott!
Kram Lena

pysseltanten sa...

Uhuu påminn mej INTE....
Plättarna blev jättefina tillsammans med kamelian...o krukan...=))))
Ha en härlig dag...
Kramizar Git

Sussi sa...

SNYGGT Camilla! Och MODIGT att odla Kamelia! Men dina ser ju välmående ut! UNDERBARA!

Kram
Sussi

Annelie sa...

En blomma med hemläntan, huh?
Vad modig du är som vågar ta hem växter. Tråkigt att den inte trivs. Behöver den fuktigare luft? Kanske den trivs mer i badrummet? Har aldrig varit i Thailand så jag vet inte förstås.
Så ljuvlig den är din Kamelia, när den blommar. Knoppar som är värda att vänta på.

Kram

Unknown sa...

Andra försöket! Så vackert det ser ut:) Jag längtar också efter vackra krukor och kamelia!
Ha det gott!

Huset vid ån sa...

Åh, vad många fina inlägg jag missat hos dig nu när jag varit "borta" från bloggvärlden ett tag.....

Dina urnor o krukor är så fina o dekorativa....
Må så gott!
Kram Therese

Fija sa...

Hej du.
..var du möjligtvis o handlade på ICA Ekängen idag???...
Vackra bilder som vanligt.

//Fija

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej.
Vilka krukor du har,så snygga och rostiga.
Ömtåliga blommor som lätt tappar knoppar,trivas inte hos mej.Mina blommor är ganska härdade.
Må så gott
kram Anette

Vitt hus med svarta knutar sa...

När jag tittade på sista bilden i inlägget tittade jag högst upp, alltså på blomman och den blå himlen...det andra vill jag inte se. Det är lite häftigt med Kamelia, lite mytomspunnet blomma. Vad vackert du har med rostiga krukor och lite ovanliga blommor. Plättar-i-luften är en ovanligt blomma för mig. Det är väldigt ovanligt att den överlever;-)

Ha det gott!
Kram,
Regina

Sjabbig men chic sa...

Vilka fina krukor! Köpte en plättar i luften för ett år sen och tänkte att den här kommer jag nog ta ihjäl. Men icke! Den växer så det knakar. Kanske skulle jag ge mig på en Kamelia...

Kramis Lisa

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Den är söt din lilla Thailand-växt, och vem vet den kanske har lång startsträcka... Jättefin kruka, passade bra till din ståtliga kamelia. Och dom doftar ju så ljuvligt när dom blommar.
Kramar
AnnaMaria