LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

8 september 2011

Äppelbak

Äpplen är väl fantastiska små varelser.
Nyttiga, goda, vackra och så användbara i både mat och bakning.

Häromdagen hamnade de i de här bakverken.

Äppelgrottor!
Dvs, hallongrottor fast där sylten är utbytt mot
äppelbitar doppade i socker och kanel.
Blir ännu godare än de vanliga grottorna.
Rekomenderas verkligen......några av mina favoriter faktiskt.


Mandeläppelkaka!
250 g mandelmassa
175 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
½ dl gräddfil
3 ägg
4 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 stort äpple skalat och grovrivet
3 stora äpplen, skalade och skivade.
Jag hade även i ett par droppar bittermandelolja.

Strössel:
1½ msk strösocker + 1 msk kardemumma

 Riv mandelmassan i en stor bunke, klicka i smöret och rör till en jämn smet.
Rör ner sockret, gräddfil och ett ägg i taget.
Blanda mjöl. bakpulver och rör ner i smeten, tillsammans med äppelrivet.
Häll smeten i en långpannan och fördela äppelskivorna i vanligt mönster.
(Jag la dem diagonalt)

Pudra över strösslet

 Grädda mitt i ugnen ca 35-40 minuter i 200 grader.

Blev bara ok, nästa gång ska jag inte använda bittermandelolja
och minska lite på smöret, den blev otroligt fet.
Men kanske hade jag ätit för mycket smet för att verkligen
kunna ge den färdiga kakan ett rättvist betyg ;)



 
Har fått hem lite smått och gott från Par Courrier
och de var packade i det här snygga, randiga silkespapperet.

Annars då?
Jo, hade beställt ett så otroligt, snyggt, svart bord, det var kärlek vid första
ögonkastet,
 från en firma (nämner den inte,
de ska inte få mer reklam från mig),
och hade fått besked att det fanns kvar och att de bara skulle kolla fraktkostnaden,
när de mailar och säger att bordet plötsligt är sålt!!!
Dåligt gjort tycker jag,
när jag redan bokat det.
(Och redan börjat fantisera om hur snyggt det skulle göra sig här hemma)
I besvikelsen så raderade jag dem från min blogglista,
vilken hämnd va ;) (Nu ångrar de sig säkert)
Otroligt barnsligt jag vet, men guuuud vilken skön känsla
det var.............under några sekunder.
Ack ja, så nu får jag måla mitt gamla köksbord istället.

Färgburk +sandpapper=billigt

Bord+frakt=Hål i plånboken

Egentligen blev det väl 1-0 till mig, va? Mohhhaaaa


13 kommentarer:

Helena sa...

Visst är det härligt att baka!Man känner sig riktigt kreativ tycker jag :-)som av förklarliga skäl inte bakar så ofta :-)
Trist med bordet!!!Man börjar ju möblera o drömma direkt.
Hur går det med din Camelia då?
KRAM från mig!

Katta sa...

Ha ha ja där ångrar de sig nog, eller kanske där bet de i det sura äpplet eller vad man nu säger ;D Härliga äpplerecept du bjuder på måste bara testa äpple å kanel är ju såååå mmmmm. Så fina bilder du har igen, harmoni. Kram Katta

Jenny Oak Fae sa...

Trist det där med bordet, taskigt att göra så, men nu blev det ju billigare för dig å andra sidan..!

Blir otroligt hungrig & sugen
av dina vackra bilder!!!

KRAM, Jenny

Godastunder-tokigaidéer sa...

Mums vad allt låter gott något av det måste jag prova i helgen. Håller med om att äpplena har sin charm nu med allt vad det goda de bjuder på.
Åd bordet fy så tråkigt förstår precis vad du menat. I våras beställde jag ett plag från en web butik och då fick jag beskedet att den var restad men skulle komma i lul, ok tänkte jag då tar jag tröja som hörde till och det var så fin ifärgen tillsammans med kjolen. Men sen i luli fick jag bara ett brev där det stod att kjolen var slut och den skulle tyvärr inte komma. Arg sim ett bi ringde jag upp och udrade vad som hänt och då sa dom bara att tyvärr var de som kom tingade av för beställningar...men jag då borde jag vara en av dom men då hade det blivit ett fel...ja vadå vad hjälper det mig då kan ni ta er tröja tillbaka för den vill jag int eha då. Men se nej de vill e dom inte men ett liteet plåste på 50 kr i present kort kunde de erbjuda, dom kan ni behålla sa jag och la på luren. Inte för att jag hadlar på HM så ofta menjust den här kjolen var så fin..

Kram Anna

Praliner sa...

Ah, ser så gott ut! Du får till så fina bilder som alltid, njuter!
Bra där ang bordet. Ingen service = ingen reklam!
Kram J

gittan sa...

Åååhhh... nu saknar jag äpplena ännu mer! Mina träd blommade inte ens i år, jag gissar på att blomanlagen frös för de fanns där! Äppelgrottorna lät onekligen mumsiga... får kanske krypa genom häken och tjuva några äpplen från grannen (de plockar dem inte ens). Förstår din irritation ang. bordet / Kram gittan

gittan sa...

Häcken ska det ju stå!!!

gamla skolan sa...

Haha ! Ja , 1-0 till dig , fast du ville ju så gärna ha det ? ;( Men du hittar kanske ett ännu finare vid ett annat tillfälle , tills dess får du måla ditt gamla och visa på bloggen sen , hur resultatet blev .
Tack för tipset om äpplegrottorna !
Kramar // Susanne ♥

Snäckskalsdalen. sa...

10 - 0 till dig vad gäller bordet, och du fixar säkert till ett minst lika snyggt själv, jag nästan vet det.
Härliga bakverk med äpplen, det är jättegott, jag noterar recepten.
Agneta kram

Gunilla sa...

Vilka otroligt fina bilder på dina bakverk nu blir jag baksugen.
Det är ju äppeltider.

Jag tror att du har gjort bättre affär med att avstå från bordet du fixar säkert något finare själv.

Ha det gott
Gunilla

Blomman sa...

hahah... du är rolig du! Märkligt, jag skulle precis ut på nätet och leta efter recept som har med äpplen att göra, men det har liksom du rena fixat. Tack!

Kickan Style sa...

OJ äppelgrottor lät gott. Kanske nåt man borde prova på! :)
Ha en fin helg!
Kristina

Sabelhagens Olivlund sa...

Vilket härligt recept på mandeläppelkaka, måste prövas! Vad tråkigt med bordet, men det blev ju bra till slut ändå. Jättefina inspirerande bilder du visar.
Kram från Maria