LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

6 juni 2012

Ny affärsidé på G...och så lite damm...

Joråsåatt....
var på Ulriksdals trädgård häromdagen, ohmygoodgness.
Där finns det grejjer minsann...blev helt vimmelkantig, och började
som vanligt;
Vill ha den, den den å så den den den..osv......
Huvudet snurrade så ögonen knappt hann med samtidigt som mitt resesällskap
(mina två tjejer) var hungriga och tjatade om fika, hmmm. Hade alltså
en ganska tuff dag ;)

Fick till slut ihop ett par!! vagnar, men
och nu kommer det...... igen!
NÄR SKA JAG LÄRA MIG ATT VARA HÅRD MOT MIG SJÄLV?
Jag bara undrar...kommer som vanligt hem med rena gott och blandat påsen,
en hit och en dit.....
Vill ju vara en sådan med stenhård disciplin och ha en sisådär
3, 5 eller varför inte 10 av en och samma planta.



Tror att jag kanske kommit en lösning på spåren..........
Har ju Heidi Palmgren som lite av en idol, eller kanske ska skriva
skräckblandad beundran. 
Är livrädd för henne :), 
Förra sommaren när vi var på Lödde Plantskola gick jag på helspänn och var
beredd på att hon när som helst skulle dyka upp ur närmsta buskage och
kritiskt syna innehållet i min vagn.
"Nein, nein, nicht denna där ihop med en sådan där, usch"
Där fick man verkligen tänka till när man handlade!

Så skulle jag alltid behöva ha det, alltså en Heidi som satt på min
axel och suckade, stönade och himlade med de där mörka ögonen när man närmade sig "fel" växt,
men gärna kom med lite förslag också.
Har därför tänkt börja tillverka små talande dockor, sisådär en 5 -10 cm stora
lagom att ha med i fickan,
 de skulle med tysk, barsk, brytning,
 hejda mig i tid och komma med tips, typ...
"Nein, inte den"
"Ohh my gut, was är det där?"
"Skärp dig. Was ist looos mit dem?
"Nu får du ta dig samman, menchen."
Och så till slut,
"Ja,ja, das is ja ok!"
Och då kan man äntligen andas ut, släppa ner axlarna och
gå till kassan, nöjd över sin utsökta stil och smak.....

Fast å andra sidan är en gott och blandat påse inte helt fel det heller!!
























Är så irriterad över den dåliga bildkvaliten som blir när jag laddar upp bilder till blogger.
Har försökt minska ner dem till olika storlekar, men det blir 
ingen skillnad.Ska ta tag i det någon gång ordentligt, 
nu får bli som det blir.

Här brukar allt samlas till allmän beundran innan det sprids ut,
 då, när det är utplanterat känns det inte lika mycket längre och
man tänker alltid samma tanke,
Var det inte mer?

De tre lysande bollarna till vänster är, Berberis, ja,
det trodde man inte va?
Men det finns väldigt många nya snygga sorter, och med tanke på
buxbomens tråkiga framtid, ja,kanske kan de här bollarna duga.
De kommer i alla fall bli snygga mot muren.


Damm
Ett långt inlägg idag.
Men lite bilder på dammen kommer här.
Ser lite tomt ut innan växterna tagit sig ordentligt, men
vis av misstaget att plantera för mycket runt den förra,
den blev lite osynlig bland allt det gröna,
så är det lite mer sparsmakat nu.




















































Håller på att stamma upp idegransbuskaget, (eller idegran, allt möjligt vintergrönt
tycks ha samlat sig här, enar, tujor, en Hiba, en gran, buxbom, rhododendron)
började förra sommaren,(kan inte förstå att jag inte gjort det tidigare
ibland blir man hemmablind),
men det börjar ta sig.
Under ligger barkmull och längs kanterna hostor och lite annat.

Jaja, nu ska jag gå och öva lite på min nya tyska
disciplin.


10 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, omg jag skrattar så tårarna rinner här! Vilken fruktansvärt bra idé med de barska små dockorna, och jag skulle vara den första att köpa dem! Jag har precis samma "åkomma" som du, kan bara inte låta bli att köpa både det ena och det andra och sen har jag ångest för att det ska bli för plottrigt...

Din trädgård är så fin, och så vackert med vattenfallet! Kram Hanna

M/S Design sa...

En massa fina bilder fån din snygga trädgård! och så fin vatten 'trappan' är!
Kämpar också med att hålla mej till att köpa fler av samma sort.
Mariana

gittan sa...

Jisses Camilla, jag skrattar så tårarna rinner... Om Heidi nån gång skulle komma fram och lägga sig i när jag är på Lödde Plantskola (vilket numera är ganska ofta "ler" 10 minuter i bilen du vet) då hade jag nog tänkt på dig och börjat gapskratta =P
Måste faktiskt dit en sväng snart för mina klematisar "måste" nog ha såna snygga smidda torn som dom säljer där... STORA torn... blir till att ta "mannen med plånboken" med mig misstänker jag . HAN handlar precis som du! En så, och en sån... Ska kanske ge honom en Heidi-varning "hahaha"
Ha det gott / kram gittan

G:a Affären sa...

Tänk jag tror Heidi skulle gå omkring och vara riktigt nöjd med dina val i din trädgård, jag tror hon skulle tycka som jag; att det är trivsamt där. Förutom växterna gillar jag skarpt att dina trädgårdsmöbler är svarta, häftigt!
/Cia

Helena sa...

Ha ha ja nu kom jag o tänka på min gamla kemilärare från Göksten varje gång han kommer in o handlar av mig blir jag rädd ha ha minns så väl när han slängde ett provrör i väggen bredvid mig o en annan tjej...bara för att vi pratade lite ;-)
Jag har världens respekt för honom fortfarande.Han skrattar åt mig varje gång han dyker upp nöjd över att nån elev hade/har respekt för honom :-)det är ju ändå hm...nä nu vägrar jag räkna efter herregudars vart är man på väg ha ha
Så nog förstår jag dig den där Heidi minns jag från Gröna Rum hua sådär obehagligt tysk...men typ Sivia brytning kan man bli annat än rädd?!
KRAM från mig!

Den där Marie sa...

Hahaha!!! Ja, du är ju helt otrolig! :)

Men en underbart vacker trädgård har du i allafall, så kanske du ska skippa de där dockorna ändå...?!

Kram Jonna

Anette svammlar sa...

Meh shit alltså vilken fin trädgård du har, men den där Heidi verkar lite skum och tyska dockor på axeln, nä! jag får nog googla vad det här handlar om :)

Norr om Köpenhamn sa...

Den där Heidi, hon är en barsk en ;o) Men hon kan helt klart sin sak!! Älskar Lödde Plantskola...kan gå där hur länge som helst och lyssna på vindspel, känna katterna stryka sig mot mina ben, provtrampa grästuvor mm mm. Måste alldeles snart bege mig dit igen :)

Himmel så fin er trädgård blir. Skulle platsa i vilken trädgårdstidning som helst ;o)

Ha bästa helgen i trädgården!!
Kram
Ulrika

linnea-maria sa...

Åh vad mycket fint du har handlat. Din trädgård är underbar, jag älskar att se dina bilder från den. Jag upptäckte att när jag lade in bilder med fler pixlar per cm så blev de sämre kvalitetsmässigt än om jag tog färre. Jag lägger in bilder som är max 1500 pixlar i storlek och 72/cm jpg,(jag tror att det är det måttet) då blir de bra. Blogger trixar säkert med bilderna när de ska in i mappen gissar jag. Åh Heidi kommer jag ihåg när jag var barn, hon verkade sträng och så skulle hon alltid ha med en massa gräs o bladväxter som jag tyckte var jättetråkigt då, jag var intresserad av trädgård som barn också :) Ha en fin helg/Therese

Elle sa...

Jag tror inte du behöver en sån där docka. Andra dock.
Varje gång jag ser hur en grannfru sprider ut sina tulpaner - en där, en där, en där...tänker jag på hur Heidi i sin bok skrev "Gruppera, gruppera - inte dutta!!"
Du har en helt underbar trädgård som du kan vara stolt över!
Kram