LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4 oktober 2011

Hortus divinus





Trots det underbara vädret har jag inte
direkt småpysslat i trädgården.
Inga kreativa alster har tillkommit, om man dit inte 
 räknar "att kasta äpplen i lite vatten" förstås.
Ett sekund-projekt med någorlunda hyfsat resultat.

Grovjobbat har vi gjort desto mer.
Dammen är uppgrävd (det är tänkt
att den ska bli större) och gammalt "bröte"
sten, dammduk, lera, växter
ligger kvar på hela gräsmattan, likt ett "garden-inferno".
För lika plötsligt som jobbsuget kom,
lika snöpligt försvann det.
Så nu ligger det där och väntar på nästa "Dam(p)-period".

 Och även om solen har visat sig extra generöst
för årstiden,
så syns hon inte många timmar här.
 Höga buskage gör att hon inte riktigt
orkar sig in till oss.
Skugga och fukt inbjuder istället till
snigelbesök OCH de gillar sensommarens blommor
vill jag lova.....och då helst Dahlior...
Men visst, det går att hitta snigelfria växtdelar, halleluja
men
det är inte många.


Röda blad gillas

Många är det nog som förfasar sig över allt
vildvin som numer täcker halva vårt hus, och når ända upp till skorstenen.
Säkert med rätta också. Skulle nog
åtminstone behöva beskära det som nått taket.
Men vem sjutton ska vi skicka upp dit?
En vinter när vi trodde parabolen fått tuppjuck av för mycket snö
försökte P skicka upp mig för att "checka" av den.
Kom halvägs, sedan klättrade jag ner.
Själv kan han gå så långt som att hålla i stegen.......
Näe, här behövs någon med upprullade skjortärmar i rutig flanell och
en hel tallskog i armhålorna.
Kanske buddan....han har ju fått skäggväxt i ansiktet.
Säkert ofrivilligt, men ändå.
Han har väl insett att i den här trädgården gäller det att
tuffa till sig........annars åker man ut :)


15 kommentarer:

Bonjade sa...

Such lovely fine colours......
Love this time of year...
Let's celebrate autumn

Christina sa...

Det är väldigt snyggt med vildvinet som har klättrat ändan upp! Men kan förstå att det inte är så lätt att ta ner det! Numera har vi inte nån som kan gå på stege! Äldste sonen som har varit en fena på det, har också börjat tveka!/Christina

Vita rosor och förgätmigej sa...

Sitter här och småskrattar för mig själv. Jag har också Damp perioder i omgångar! ;0) Igår fick jag ett ryck och rensade hela trädgården på leksaker och annat som barnen har grejat med i sommar. Även krukor, plastburkar, hinkar, fat, koppar, äggkoppar, skedar, glas jaaaaa du hör! Allt som fungerar till att göra en smaklig soppa baserad på lera, gräs och annat är fair game i vår trädgård. Det är tydligen inte fullt så kul att rensa upp efter sig sedan men vad kan man begära av en 6,4 och 3 åring. Lille Gunnar (8 mån) håller sig lugn i alla fall! ;0) Tackar för tipset om hur man kan utveckla ugnsäpplet! Ska testa med lite mandelmassa jag har som ligger och torkar i kylen...

Kram/ Anna

Helens trädgård sa...

Vilket vackert bildcollage!
Gillar också röda bladfärger, hösten är verkligen färggrann.

Hugaligen, för att klättra upp högt, håller med din make... det räcker med att hålla stegen :=)
Ha en fin dag!

Anonym sa...

Hahaha sitter och skrattar så mina kollerger undrar vad jag gör på arbetstid....jo tittari in på bloggar och har roligt..jo ditt prat om rutig planet och en skog i ärmhålan...hahaha
Jag förstår vad du menar vissa saker behöver man bara hjälp med.

Lycka till
Kram Anna

Godastunder-tokigaidder.blogspot.com
Får det inte att fungera med kommentarer om jag inte väljer annonym

Anonym sa...

Flanell!!!!

Anna

Annelie sa...

Köp en flanell skjorta, rulla upp ärmarna, och häng den i makens garderob och se vad som händer.
Buddan tror jag är för rund och stel.
Vackert äppelbad med härligt mossigt runt stenarna i bakgrunden.

Kram,

Annelie

Mamma C sa...

Mycket vackra bilder och en jättekul läsning som vanligt när man kikar in här.
Kram Mamma C

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Vilka härligt höströda bilder. Gillade verkligen collaget. Fnissar gott åt höjdrädslan. Den känns igen ska du veta.. ;) Här klättras inte på stege i onödan. :) Tyckte det var snyggt med äpplena, jag. Såg inte alls ut som något sekundjobb...
Kramar!

Anna Vattenkanna sa...

Fina färger och älskar ditt äppleslängande i vackraste baljan!

Cool Budda med stubb...

Kram Anna Vattenkanna

Jennifer@threedogsinagarden sa...

Your photography is just beautiful!

X sa...

Verkligen jätte fina bilder som du bjuder på! Helt klart så kommer jag att besöka din blogg igen och inspireras av allt det fina.

Damm planerna lät oxå jätte spännande, hoppas du återkommer med bilder på den. Själva gräver vi för vår andra damm, en näckrosdamm men den står inte färdig förän tills våren -12.

Ha det gott/ Kram Lussan

Cajsas Faster sa...

Härliga höstiga bilder:)

Merja sa...

Tack för rolig läsning och jätte fina bilder! Lämnar alltid din sida med ett leende:)
Ha en bra dag!

Spirande grönt - sa...

"Dam(p)-period" - hehe, roligt:)

Härliga höstbilder också!

Ha en fin vecka,
Rebecca