LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

10 december 2010

Picea pungens i uterummet!!

I uterummet har vi stängt av värmen så där är
bara runt 10 grader.
Inget vidare att sitta och mysa i men växterna trivs.
Krans av tall, blågran (med det härliga latinska namnet
Picea pungens. Ja ibland är jag omoget lättroad :)), ocn så några enstaka lärkkvistar.
En liten uppstammad gran och så lite blandade lökar.



Tazetterna doftar ljuvligt, men för starkt för allergiker, så de passar
också bättre här i uterummet.
Hyacinterna här ute brukar få gå i blom,
men de inne måste jag ta bort rötterna på. Det gör att
det tar tid innan de blommar, de måste ju först lägga energi på att
låta nya rötter växa fram.
Så då kan vi njuta lite längre av dem innan jag måste ställa ut dem.



Gillar att låta Amaryllislökarna "bara" ligga så här.
Med lite vattensprej på rötterna klarar de sig jättebra.
Just nu börjar de rea lökarna så jag fick ihop ett helt gäng,
massor ligger inne på vardagsrumsbordet.
Kommer nog bilder därifrån efter helgen. Hade egentligen tänkt visa de idag,
men bilderna, jag tog igår, blev inte alls bra. Alldeles för mörka, men idag
verkar det som om solen tänker visa sig så jag gör ett nytt försök
senare.

Tänkte ta lite ledigt från bloggen några dagar (ska försöka i alla fall)
men önskar er, självklart, en trevlig helg!!

21 kommentarer:

Katta sa...

Men guuud så fint Camilla!!!!! Önskar jag hade ett sånt svalt uterum att få göra fint i, riktigt lyckat. Kram Katta

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Hej på Nobeldagen!
Jag förstår du ska iväg och fira Nobel, därför ledigt från bloggen;))
Vilken härlig fotostudie av dina lökväxter och annat grönt..
Ha det så gott!
Carin

Merja sa...

Snyggt! Fint med fönstret i bakgrunden till hela arrangemanget. Du får verkligen till det:)Gillar även ditt sett att skriva:D Amaryllislökar på ditt vis måste jag nog prova.
Trevlig helg till dig också!

Vikeskärs hem och vardag sa...

Väldigt fint :)
Kram

Helena sa...

Ser så mysigt ut i ditt uterum!Skulle oxå vilja ha plats på min Sommarveranda att göra lite fint men växterna tar sån plats..
Bra att ge sig själv lite ledigt ibland!
Kram fr.mig

Vita rosor och förgätmigej sa...

Vad vackert! Trots namnet... ;0) Du är inte ensam om att vara lättroad *haha*. Jag läääängtar tills jag också får mig ett uterum att pyssla i. Suck, vad är väll en bal på slottet...

Trevlig helg!
Kram/ Anna

Elle sa...

Nåja, ditt arrangemang var nog mycket finare än namnet...även fast det roade en viss utlandssvenska.
Här blommar hyacinter och annat alldeles för fort, man skulle nog ha ett uterum som du.

Oj, ser att tiden rusar iväg!
Ska bege mig ut i det vita landskapet och hämta ungarna i skolan! Vet inte vem som beställt mer snö...det var iallafall inte jag!

Att ta det lugnt i helgen ska jag också....försöka!
Ha det bra!
Kram Elle

Lone sa...

Hej Camilla.
Hvor er det et fint arrangement du har lavet. Jeg kan næste dufte tazetterne :-)
Ha' en dejlig (blog-fri) weekend.
Kh Lone

gittan sa...

Lättroad är även jag =) så himla snyggt du har gjort därute! Jag tror bestämt att jag ska beställa material till vårt planerade uterum/vinterträdgård åt maken som julklapp! Tycker du inte det låter som en bra idé? Då tänker jag som så att om materialet finns på plats så måste han stänga firman ett tag för att hinna bygga på hemmaplan "asg" Om han ska ha ny bil kan väl jag få ett uterum - någon rättvisa får det ju vara!
Kram

Nette Cecilia sa...

Trevligt med uterum men jag konstaterade att för min del blir det bara en dröm i det här livet,kanske i nästa.Håller med om att det finns underliga namn(hihi) kram Nette

Snäckskalsdalen. sa...

Du har gjort så fint, så fint och det ser ut som en liten minitrollskog med särdeles läckra växter. Häftigt att låta amaryllisen ligga så där, det ser så mysigt ut.
Ha det så bra under din bloggledighet.
Kram

Katarinas trädgård sa...

Såå snyggt du har gjort! Visst är det praktiskt att ha ett svalt rum att ha växter i, de håller sig mycket bättre då. Ha det bra! /Katarina

Tina sa...

Ha, ha vilket namn.
Gröna fingrar måste du ju ha, så jättefint uterum! Mina stackare håller på att torka ihjäl i värmen..

Ha en bra fredagskväll, kram/Tina

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Vackert!
Hoppas de har rea på lökar här också!
Trevlig helg
Birgitta

Randi sa...

Vilka underbara arrangemang du skapat. Jag njuter verkligen av din vackra miljö!
Önskar dig en riktigt skön helg!

Fija sa...

Du är duktig du med att skapa arrangemang av olika slag. Kanonsnyggt. Och amaryllisen är som en liten mänsklig krokimodell när den ligger sådär lite småsexig på sniskan.....=)
ha en undebar helg och hälsar dig varmt välkommen när du är tebax!!!

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Gillar, gillar, gillar ditt uterums - arrangemang... Och hur snyggt och smart var det inte att ha amaryllisen bara så där på bordet utan kruka... I LIKE...... Åh, vad jag är avis på er som har uterum och vinterträdgårdar..... Jag känner mig liksom stympad på växtlighet när det inte går att vara i växthuset längre... Förstår du vad jag menar !? ;-) Ett uterum skulle sitta finfint.....

Kram Charlotte

Cajsas Faster sa...

Så fint! Ge ut en bok med alla dina vackra bilder!!!
Ha en skön bloggpaus och njut av tiden innan jul!
Kram från ett snöigt Östergötland

Cajsas Faster sa...

PS! Det var ett kul namn på blågranen... :)

♥ Franska Liljan ♥ sa...

Jättevackert du gjort Camilla!!! SÅ FINT! Önskar jag hade ett svalt uterum...

Härlig advent önskas!

Kram Helena /franska liljan

Bea sa...

Härligt, inspirerande och vacker istallation! Njuter, beundrar och roas :)
Ha en skön tredje advent! /Bea